This page in English

Stor glädje när Handelshögskolan får åtråvärd AACSB-ackreditering

Gun Abrahamsson, Sven Helin, Pia Bro-Nygårdhs och Ida Andersson-Norrie står framför en cafeteria på Örebro universitet. De ser glada ut.

Gun Abrahamsson, Sven Helin, Pia Bro-Nygårdhs och Ida Andersson-Norrie har alla arbetat med att få en AACSB-ackreditering. Ett arbete som nu har gett resultat.

Handelshögskolan vid Örebro universitet klarar nu de höga kraven för att ackrediteras av organisationen AACSB.
Under fem procent av världens handelshögskolor har hittills lyckats få den ansedda kvalitetsstämpeln.
– Vi är mycket glada och stolta i dag. Det här är en ackreditering som är väldigt betydelsefull för vår internationalisering, säger Örebro universitets rektor Johan Schnürer.

Efter en granskning av externa bedömare, står det nu klart att Handelshögskolan vid Örebro universitet ackrediteras av organisationen AACSB (The Association to Advance Collegiate Schools of Business).

– Vi gratulerar Örebro universitet, säger Stephanie M. Bryant, vice vd och ackrediteringsansvarig vid AACSB International. Ackrediteringen går till lärosäten som har visat upp att man har fokus på högsta kvalitet inom alla områden, inklusive undervisning, forskning, systematiskt arbete för att förbättra utbildningen och studiemiljö.

Klarar högt ställda krav

Processen för att få en ackreditering är mycket noggrann och tar flera år.

Lärosätet bedöms utifrån 15 internationella standarder. Själva granskningen görs av erfarna prefekter från andra handelshögskolor runt om i världen.

Enligt AACSB är det mindre än fem procent av världens över 16 000 handelshögskolor som har lyckats att bli ackrediterade av organisationen.

– Vi är väldigt stolta över att kunna räkna in oss bland det fåtal handelshögskolor som har uppnått en AACSB-ackreditering. Hela institutionen tillsammans med studenter och andra partners har under flera år jobbat hårt med att uppnå ackrediteringen. Utan detta fantastiska engagemang hade vi inte lyckats nå vårt mål, säger Sven Helin, prefekt vid Handelshögskolan.

Logotypen för AACSBs ackreditering,en fyrkant i olika nyanser av grönt och turkost.

Den här symbolen får användas av under fem procent av världens handelshögskolor.

”Mycket viktig”

Flera universitet i Sverige har under de senaste åren arbetat aktivt med att ackrediteras av AACSB. Örebro universitet är det fjärde lärosätet i landet som lyckas få den internationellt ansedda ackrediteringen.

– AACSB-ackrediteringen är mycket viktig för vårt varumärke och gör det möjligt för oss att vidareutveckla samarbeten med handelshögskolor av internationellt hög klass och även förbättra våra möjligheter till internationell rekrytering, säger Sven Helin.

Det omfattande arbetet med att systematiskt gå igenom alla detaljer i den egna verksamheten kommer nu också att bli till nytta för andra delar av universitetet.

– Handelshögskolans arbete med ackrediteringen ger universitetet viktig kunskap inför utvecklingen av vårt kvalitetssystem, säger rektor Johan Schnürer.

Text och foto: Jesper Mattsson

Så går ackrediteringen till

Processen fram till en AACSB-ackreditering bygger på ett omfattande systematiskt utvecklingsarbete baserat på 15 internationella standarder. Det ska då säkerställas att handelshögskolan har hög internationell kvalitet.

Hela verksamheten bedöms, från utbildning och studiemiljö till forskning och samverkan.

Granskningen görs av externa bedömare som är erfarna prefekter från handelshögskolor runtom i världen. Bedömningen säkerställer att handelshögskolan har de resurser som krävs för att ge sina studenter en högkvalitativ utbildning. Processen är mycket noggrann och tar flera år.

Efter den första ackrediteringen följs lärosätet upp regelbundet av AACSB, som avgör om ackrediteringen får behållas.

Här finns mer fakta om ackrediteringen och en sökbar lista på samtliga lärosäten i världen som har fått den.