Utbytesstudier i Moçambique

Adam Lundgren.

Adam Lundgren fastnade direkt när han började på Matematikerprogrammet. Han tycker att det är givande att räkna – han får alltid ut något av det när han är klar. Favoritämnet är topologi vilket ledde till utbytesstudier i Moçambique.

Linnaeus-Palme är ett ettårigt projekt som institutionerna kan söka. Det är ett internationellt utbytes- och stipendieprogram mellan svenska lärosäten och universitet i utvecklingsländer.

Sista ansökningsdag inom Linnaeus-Palme vårterminen 2020 är den 1 oktober.

Läs mer om internationella utbytes- och stipendieprogrammet Linnaeus-Palme

– Det som gör topologi så intressant är att det är formen som styr, förklarar Adam Lundgren.

Ett av de vanligaste exemplen inom topologi är munken och örat på en mugg. Det är själva ytan på hålet som är viktig. En munk kan lätt förändras till en mugg om materialet runt hålet förändras. Han tycker att topologi är vackert och kul att arbeta med, eftersom att självklara saker inom matematiken kan se helt annorlunda ut inom topologin.

– Topologi är användbart i flera olika områden, till exempel använde Nobelpristagarna i fysik 2016 topologi för att bevisa sina teoretiska upptäckter.

Det var Adam Lundgrens lärare Holger Schellwat som föreslog att han skulle göra en utbytestermin i Moçambique på Eduardo Mondlane University. Holger Schellwat har tidigare undervisat i Moçambique och visste att universitetet har bra kurser i topologi. Utbytesstudierna skedde genom det internationella utbytes- och stipendieprogrammet Linnaeus-Palme.

– Det var en livsupplevelse att åka på utbytesstudier. Jag har växt som person och fått nya perspektiv.

Han rekommenderar den som ska studera i Moçambique att lära sig grunderna i språket innan utbytesterminen startar. På universitetet klarade han sig ganska bra på engelskan, men utanför pratade de flesta endast portugisiska.

– Det är en fördel att läsa matematik, det är ett universellt språk och jag kunde lista ut sammanhanget under föreläsningarna.

Text och foto: Anna Asplund