This page in English

Coronasmittad besökte Universitetsdagarna 4 mars

Under söndagskvällen konstaterade Region Örebro län att en ung person som har smittats med det nya coronaviruset besökte Universitetsdagarna den 4 mars.
Regionen uppmanar personer som har deltagit under dagen att vara uppmärksamma på eventuella symtom.

Universitetsdagarna för gymnasieelever pågick både den 4 och 5 mars, men det är alltså onsdag den 4 mars som besöket har skett.

Som en extra säkerhetsåtgärd uppmanar Region Örebro län de som besökte eller arbetade vid Universitetsdagarna den 4 mars att vara uppmärksamma på eventuella symtom. Vid tecken på smitta ska personen stanna hemma och skyndsamt kontakta 1177 för att bli hänvisad vidare för provtagning. Detta gäller under resten av inkubationstiden, vilket är fram till 18 mars.

De vanligaste symtomen är hosta, andra luftvägsbesvär eller feber.
De nära kontakter den smittade personen har haft är informerade.