Emil gör praktik på vingård i Tyskland

Emil Nylind

Trots corona-pandemin gör sommelier-studenten Emil Nylind verksamhetsförlagd utbildning på vingården Georg Breuer i i Rüdesheim am Rhein i Tyskland.

– Här får jag öva på kunskaperna jag har fått på universitetet i praktiken, säger han.

Läs mer om programmet Sommelier och måltidskreatör, 180 hp

Vad får du göra under din verksamhetsförlagda utbildning?
Under min praktik har jag gjort blandande uppgifter. Jag har etiketterat flaskor och packat order på lagret. I vingården har jag trimmat, rensat och bundit vinrankor. Och i källaren har arbetet exempelvis bestått i att filtrera, omordna viner i tankar för att göra olika blends och buteljering av vin.

Vad är det bästa din verksamhetsförlagda utbildning?
Det bästa är att jag får en större förståelse för hur framställningen av vin fungerar. En del av det jag fått göra har jag läst om på restaurang- och hotellhögskolan, vilket är givande att få utöva i praktiken. Andra färdigheter är något som vi inte går igenom men som jag upplever har gett en bredare förståelse för tillverkningen av vin. Det är en väldigt härlig känsla att gå runt i vingården eller smaka av vinerna som jag fått arbeta med i vinkällaren där de tillverkats. Arbetet under praktiken har gett mig större respekt för jobbet som vinproducenter lägger ner på en vinflaska.

Vad har du för framtidsplaner?
Mina framtidsplaner är att flytta utomlands när jag är färdig med min utbildning. Jag vill lära mig nya språk och ta del av andra kulturers upplevelser kring mat och dryck. Jag är fast besluten att fortsätta jobba med smaker om det så är på en restaurang eller hos en producent. Sedan vill jag komma tillbaka till Sverige. Vi har en spännande gastronomisk scen som ständigt utvecklas.

Nu står vi inför riktigt knepiga tider vilket blir svårt att förutspå vad efterdyningarna ger men jag hoppas att den svenska restaurangscenen kan komma tillbaka starkare och med nya idéer.