Grythyttan-kockens bästa tips för en lyckad grillkväll på Valborg

Bilden visar en grill där det ligger fänkål, gurka, tomater och lamm.

Fänkål, gul lök, tomater, gurka och lammbog. Perfekta råvaror för en lyckad grillkväll!

Karl-Magnus Edberg, kock och adjunkt vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, bjuder på sina bästa tips för en lyckad grill-middag på valborgsmässoafton.

– Denna vecka har vi på riktigt kommit igång med vårbruket här på campus Grythyttan. Rensat bort gamla rester från fjolårets odling samt hittat glömda skatter, i form av övervintrade palsternackor och vitlöksknippen. Sedan har vi gödslat och vänt runt jorden i landet samtidigt som jag mellan spadtagen haft koll på grillen. Vi lär oss att njuta av det lilla när resten av världen är upp och ner, berättar Karl Magnus Edberg.

Valborgsgrill

Här kommer menyn, som provlagades i glada vänners sällskap vid Måltidens hus i samband med vårbruket. Maten räcker till fyra personer.

Råvaror:

• En lammhals eller lammbog
  • Två hela vitlökar
  • Två palsternackor (ungefär 500 gram)
  • Fyra gula lökar
  • En fänkål
  • En gurka
  • Fem tomater
  • Färska örter: Här användes ungefär en deciliter grovt skuren persilja, mynta och koriander.
Färska örter, lammbog med hela vitlökar och tre människor som provsmakar.

Gästerna fick själva välja vad de ville äta och även krydda lite efter eget tycke, berättar Karl-Magnus Edberg. På bilden syns Ragnhild Bolin, universitetsadjunkt och kocklärare, Daniella Rebelo, sommelierstudent och Henrik Scander, universitetsadjunkt och dryckeslärare.

Karl Magnus instruktioner:

Vi hade en klotgrill som vi tände på morgonen och försökte få den till en temperatur på 150 grader med locket på.

Vi började med att pensla lammet med olja och krydda med salt och peppar och lägga det i grillen med locket på. Lammet tog för oss ca tre timmar och vi öppnade grillen regelbundet och vände på köttet och kontrollerade att grillen inte skulle bli för varm.

När lammet hade varit på grillen i två timmar så lade vi i löken med skal och palsternackan som vi skrubbat lite grovt, penslat med olivolja och kryddat med salt och peppar. Vi lade även i fänkålen och gurkan och tomaterna här. Vi delade också vitlöken och la den med snittytan ner på lammköttet och flyttade den sedan regelbundet över köttet.

Bilden visar kocken och universitetsläraren Karl-Magnus Edberg vid grillen.

Karl-Magnus Edberg vakar över grillen.

När fänkålen, gurkan och en av tomaterna fått färg och blivit mjuka så skar vi dessa i små bitar. Vi tog även en tomat och tärnade den grovt.

Vi blandade fänkålen, tomaten, gurkan och örterna och kryddade med salt, peppar, chiliflakes olivolja, och vitvinsvinäger till en syrlig och lite het ”salsa”.

När palsternackan blivit mjuk skar vi den i bitar.

Vi delade löken och la den med snittytan ner på grillen en kort stund.

Tomaterna lät vi få ordentligt med färg på en sida och bara mjukna något.

Vi valde ett ganska rustikt uttryck där gästerna själva fick välja vad de ville äta och även krydda lite efter eget tycke.

Recept: Karl-Magnus Edberg
Foto: Hedda Aggebrandt

Bilden visar hur en hand häller salsa över kött och grönsaker.

Valborgsmaten är serverad!