Gustaf satsade på nytt yrke: ”Det är aldrig för sent”

Gustaf Sand arbetar framför en datorskärm vid ett skrivbord.

För Gustaf Sand var inte högre studier en självklarhet. Under gymnasiet utbildade han sig till bilmekaniker. Men när han kom ut i arbetslivet kände han att yrkesvalet inte var rätt och valde att sadla om.

– Jag har alltid gillat att arbeta praktiskt, därför valde jag Medier, kommunikation och PR, säger han.

Han går nu sista terminen på utbildningen och har verksamhetsförlagd utbildning på reklambyrån RE-media i Örebro.

– Det är en mindre byrå som arbetar med praktiskt skapande som film, formgivning och sociala medier. Jag är toknöjd med min praktik som har fungerat skitbra, säger han.

Under gymnasiet valde han att läsa studieförberedande ämnen samtidigt som han utbildade sig till bilmekaniker. Direkt efter utbildningen fick han jobb inom yrket men efter ett år kände han att yrkesvalet inte var rätt. Därför började han hjälpa en kompis som frilansar inom olika kommunikationsuppdrag.

– Jag insåg att det är väldigt kul att uttrycka mig inom foto, film och webbproduktion.

Han kusins kompisar pluggade på Örebro universitet när Gustaf Sand skulle välja utbildning.

– De berättade att Örebro universitet är ett vettigt universitet som det är kul att plugga på och allt fungerar, berättar Gustaf Sand.

Han ser en stor fördel med att ha varit ute i arbetslivet innan han började studera. Han har fått livserfarenhet och är lösningsfokuserad.

– Jag är van att träffa kunder från skilda branscher och förstår olika sociala koder, säger han.

Nöjd med utbildningen och studentlivet

Han är mycket nöjd med sin utbildning där lärarna är har varit måna om att få alla att trivas och få med studenterna på kursen.

– De flesta av kurserna har varit genomarbetade och bra. Våra lärare har över lag varit hjälpsamma och kunniga inom de ämnen de undervisar i.

Under utbildningen har han lärt sig att skapa praktiskt och förmedla en känsla inom film eller stillbild.

– Det är den praktiska utmaningen som triggar mig just nu och det jag vill arbeta med efter examen.

Vid sidan av studierna har Gustaf Sand valt att engagera sig i studentlivet. Han har varit inköpsansvarig på Örebro kårhus, engagerad i studentföreningen Örebro beerpongsällskap och spelat i Black Jacks, universitetslaget i amerikansk fotboll.

– Jag har haft en fantastisk studietid och rekommenderar alla som funderar på att plugga att göra det. Var inte rädd för att byta bana, det är aldrig för sent.

Text: Anna Asplund