Han är nominerad till ”Årets ungdomspris” på Örebrogalan

Oscar Wetteus sitter i en trappa.

Örebrostudenten Oskar Wettéus är nominerad till ”Årets ungdomspris” vid Örebrogalan.

Han nomineras för sin plats i det svenska e-sportlandslaget och en match i e-fotboll mot ÖSK-stjärnan Nordin Gerzic som sändes på storskärm på Örebro slott. Men själv lyfter han också fram det arbete han gör för ÖSK-ungdom.

– Jag är general manager för ÖSK ungdom e-sport där jag lär ungdomar hur man spelar FIFA, berättar han.

Under början av hösten 2019 startade ÖSK ungdom en E-sportverksamhet där Oskar Wettéus har varit en av de drivande bakom projektet. I klubblokalen på Ekäng finns numera ett e-sportrum där ungdomarna tränas i E-sport.

– Jag vill att ungdomarna ska knyta sociala kontakter och inte bara sitta hemma och spela, säger han.

Spelade in 100 000 kronor till ÖSK

Idag finns åtta aktiva i ÖSK-Ungdom e-fotboll.

– Det är en bra grund men vi vill såklart utöka antalet spelare. I framtiden vill vi också addera ett fysiskt pass, då fysisk träning är viktig för att orka koncentrera sig när man lirar E-sport.  Ska man spela e-sport på avancerad nivå måste man ha bra fysik, säger Oskar Wettéus som själv tränar  innebandy för Örebro FBC i division 2 och är framgångsrik inom e-fotbollen.

Han har vunnit skytteligan 2019 och i e-allsvenskan kom han tvåa av tolv lag och spelade därmed hem 100 000  kronor till ÖSK. Tillsammans med barndomskamraten Yassir Abdi kom han tvåa i Nordiska mästerskapen. Oskar Wettéus är även en del av svenska landslaget som under hösten vann en landskamp mot Spanien.

Utbildar sig till civilekonom

Efter studenten valde Oskar Wettéus att jobba ett halvår innan han började plugga till civilekonom.

– Jag trivs svinbra på utbildningen och har fått många nya kompisar, säger han.

För att klara studierna och ett fullspäckat schema med innebandyträning, general manager i FIFA för ÖSK-Ungdom och egen träning med e-sport krävs god planering. Under höstterminen var han även fadder för nya studenter.

Text och foto: Anna Asplund

Motivering till nomineringen

E-Sporten är den snabbast växande idrotten och i ”grenen” e-fotboll har Örebros stjärna Oskar Wetteus tagit plats i det svenska e-fotbollslandslaget i en stenhård konkurrens. Oskar har även satt guldkant på Örebro slott där han spelade e-fotboll mot ÖSK-stjärnan Nordin Gerzic på den gigantiska spelplanen som ”den magiska maskinen” möjliggjort.