This page in English

Internationell masterstudent i kemi utsedd till Global Swede

Kjell Hope från Kanada är årets Global Swede från Örebro universitet. Utmärkelsen delas ut för tionde året i rad till internationella toppstudenter vid svenska lärosäten som har utmärkt sig inom områden kopplade till innovation och entreprenörskap.

Kjell Hope.

– Jag är väldigt hedrat över att ha fått det här priset. Det är ett bevis för att jag gjorde rätt val när jag reste över halva världen för att uppfylla min akademiska dröm. Jag har fått träffa underbara människor som alla har format mig till vad jag är idag. Det är något som aldrig hade hänt om jag hade stannat kvar hemma. Det är alltid fantastiskt att få ett erkännande för mina ansträngningar. Det här är något som sporrar mig till att bli ännu bättre, säger Kjell Hope.

Kjell Hope läser det internationella masterprogrammet i kemi med inriktning miljöforensik vid Örebro universitet. I nomineringen till Global Swede står det bland annat att Kjell är en toppstudent med mycket goda analytiska färdigheter. Vidare lyfter man hans engagemang i volontärarbete och Erasmus Students Network Örebro (ESN).

Digital ceremoni i år

Utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor Anna Hallberg och Svenska institutets generaldirektör Madeleine Sjöstedt, uppmärksammade under den digitala ceremonin internationella studenter som utbildat sig i Sverige. Diplom delades ut till ett 20-tal studenter från 16 länder runt om i världen.

Anna Hallberg med Kjell Hopes diplom.

Kjell Hope fick ta emot diplomet digitalt från Anna Hallberg, utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor. Foto: Regeringskansliet/Sara Brynedal.

– Global Swede är vårt sätt att varje år tacka ett antal enastående studenter för att de valt Sverige, och samtidigt välkomna dem in i vårt globala alumnnätverk. Det är en utmanande tid att ta examen, men med sina erfarenheter från Sverige är jag övertygad om att de kommer att bidra med att bygga broar mellan Sverige och omvärlden, säger Anna Hallberg.