Ny gästprofessor – ett tillskott för AI-forskningen

Luc De Raedt på WASP-konferensen

– Artificiell intelligens måste kunna lära sig nya saker och resonera. Jag tycker det är extra spännande att Örebro universitet är starkt inom båda områdena. Jag ser fram emot att få samarbeta mer med forskare här, säger Luc De Raedt, ny gästprofessor vid Örebro universitet.

– Ta självkörande bilar som exempel. De måste lära sig känna igen fotgängare och var de brukar gå. Men bilarna måste också kunna resonera kring vem som har företräde och hur olika trafiksituationer ska lösas, säger Luc de Raedt, professor vid KU Leuven i Belgien.

Han kom till Örebro första gången redan 2014 som föreläsare och efter det har han jobbat tillsammans med Örebroforskare i ett EU-projekt. Från 1 januari är han knuten till Örebro universitet som gästprofessor.

Unikt program

Under sina första dagar i Örebro deltog han i en konferens med AI-forskningsprogrammet WASP-AI (Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program), som Örebro universitet är en del av.

– Ett imponerande och unikt program, som jag vet att andra delar av Europa sneglar på – bland annat Flandern, säger Luc De Raedt om WASP-AI.

– Målet är att gynna svensk industri och jag gillar visionen som fokuserar på excellent forskning. Det känns bra att höra som forskare.

I Örebro kommer han att arbeta med att applicera både maskininlärning och resonerande AI på autonoma sensorsystem.

– Ett exempel är att resonera kring saker du inte kan se. Systemet ska veta var sakerna finns även om de inte syns. Det är likt de lekar vi leker med små barn, säger Luc de Raedt.

Barnens lekar

Lekar som tittut eller att man gömmer en boll under mugg lär barnet att när ett föremål försvinner bakom något annat finns det kvar, men är dolt. Det går att jämföra med en självkörande truck på ett lager som ”ser” en annan truck försvinna bakom en pelare – den ska förstå att den andra trucken finns kvar och kommer dyka upp igen. En uppgift som är lätt för människor men svår för artificiell intelligens.

– Örebro universitet har dessutom alltid varit bra på att knyta symboler till en sak. Att förstå att en fotgängare kan se ut på många olika sätt på olika bilder eller i en video, säger Luc De Raedt.

Till detta tillkommer språk. Artificiell intelligens behöver lära sig att koppla olika ord till saker.

– Det kan till exempel vara att man inte säger en kopp te utan säger namnet på ett speciellt te och den ska förstå att det är samma sak.

Tillbaka i påsk

Luc De Raedt kommer tillbaka till påsk nästa gång och ska spendera 20 procent av sin tid i Örebro.

– Luc är verkligen en förstärkning för forskningsmiljön AASS, eftersom han kommer bredda vår forskning inom AI mot nya fält. Vi har redan lärt känna honom genom att arbeta tillsammans i flera olika projekt och därför är vi så säkra på att han är perfekt för Örebro, säger Amy Loutfi, vice-rektor för artificiell intelligens vid Örebro universitet.

Text: Linda Harradine
Foto: Natalie Pintar