Ny studie om probiotika kan öka produktionen av antikroppar mot coronaviruset

Probiotika, levande bakterier som har hälsofrämjande egenskaper, har visat sig ha positiva effekter vid vaccinering mot virus. Nu ska forskare vid Örebro universitet och Universitetssjukhuset i Örebro undersöka om detta även gäller vid covid-19.

Robert Brummer

– Syftet med den här studien är att undersöka om ett dagligt intag av probiotika ökar antikroppssvaret mot covid-19, säger Robert Brummer, professor i gastroenterologi och klinisk nutrition vid Örebro universitet.

Tidigare forskning har visat att probiotikan Lactobacillus reuteri, som används i Örebrostudien, minskar sjukfrånvaron under influensaperioden och även ökar vissa typer av antikroppar.

– Om probiotika ökar produktionen av antikroppar mot det nya coronaviruset skulle samma probiotika sannolikt också förstärka vaccinrespons, säger Robert Brummer.

Får inte ha testats positiva

Richard Forsgård

Deltagarna i studien får ta ett probiotiskt tillskott dagligen. De får lämna saliv, avföring och blodprov och fylla i enkäter om symtom på covid-19 och matvanor. Forskarna kommer följa dem under sex månader.

–  De får inte ha testats positiva för covid-19 före studiens start. De får inte heller ha någon av de kända riskfaktorerna, säger Richard Forsgård, forskare i medicin vid Örebro universitet.

Text och foto: Linda Harradine