Nya coronaåtgärder förbereds

Den centrala krisledningen på Örebro universitet.

Örebro universitet förbereder nu nya åtgärder med anledning av de nya lokala allmänna råden för att hindra smittspridning av corona i Örebro län.

Uppdatering 201104: Örebro universitet övergår till distansundervisning. Ta del av den senaste informationen här.

Den centrala krisledningen på universitetet har sammankallats och går under eftermiddagen igenom konsekvenserna av dagens besked från Region Örebro län och Folkhälsomyndigheten.

Smittspridningen har ökat snabbt i länet och nya lokala råd har införts.

– Vi är i ett allvarligt läge, sa landshövding Maria Larsson under en presskonferens på tisdagen.

Universitetets krisledning förbereder nu nya åtgärder för att hjälpa till att minska smittspridningen i samhället. De kommer att presenteras i detalj senast på onsdagsmorgonen.

De lokala råden för Örebro län

• Var och en bör avstå från att vistas i inomhusmiljöer där människor samlas som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym, med undantag för nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek.
  • Var och en bör avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Träningar för barn och ungdomar i grundskolan omfattas dock inte.
  • Var och en bör om möjligt, undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor med.

Källa: Region Örebro län