Örebrostudent kan bli årets Tech-tjej 2020

Yasnia Deras Cruz sitter i en mörkrosa fåtölj.

Yasnia Deras Cruz, student på systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet, har nominerats till årets tech-tjej 2020.

– Programmering jättekul, det handlar om problemlösning. Det känns coolt att vara tjej och utbilda sig i ett mansdominerat yrke.

Här kan du läsa mer om Systemvetenskapliga programmet

Det var genom initiativet Tjejer kodar som hon fick upp ögonen för programmering. Tjejer kodar ordnar kurser och utbildningar i programmering för kvinnor i Sverige. Genom en resa till Barcelona med 100 andra tjejer fick Yasnia Deras Cruz prova på programmering under en vecka.

–  Efter det visste jag att det här är det jag vill arbeta med, säger hon.

En kompis nominerade henne till Microsofts tävling ”årets tech-tjej” som genomförs för 18:e året i rad. Bland 65 tjejer är Yasnia Deras Cruz en de tio som Microsoft har valt ut att gå vidare i tävlingen.

– Förra veckan fick vi besöka Microsoft där vi fick presentera oss själva och berätta om hur vi ser på inkludering av tjejer i IT-branschen, berättar Yasnia Deras Cruz.

Från balettakademin till systemvetenskap

Under gymnasiet läste hon ekonomi parallellt med dans på balettakademin i Stockholm.

– Jag gjorde två gymnasieutbildningar samtidigt. På dagarna läste jag ekonomi och på kvällarna utbildade jag mig inom balett, jazz och modern dans.

För Yasnia Deras Cruz är det viktigt att människor inkluderas i samhället. Bakgrund och ekonomi ska inte sätta stopp för drömmar och visioner. Genom den ideella föreningen Vi unga Stockholm startade hon tillsammans med två andra tjejer projektet Dans på Röda.

– Vi lärde ut dans till tjejer i Stockholmsförorterna samtidigt som vi pratade om vilka rättigheter de har som tjejer i samhället.

En vinst kan ge förutsättningar för tjejer

När Yasnia Deras Cruz fick upp ögonen för programmering valde hon att satsa på det och minskade på dansen. Hon är nöjd med sin utbildning och gillar upplägget med valfri termin och möjlighet till att studera utomlands. En annan fördel är den termin i slutet av utbildningen när studenterna får göra ett projektarbete på en arbetsplats eller på universitetet.

– Det ger oss studenter möjlighet att komma in i branschen. Jag är på Integrationsbolaget där jag arbetar med ett projekt i företaget.

Hon har också valt att engagera sig vid sidan av studierna som handledare för nya studenter i programmering och som ordförande i informatikutskottet under 2018/2019 där studenterna har möjlighet att påverka utbildningen.

Intresset och viljan att inkludera människor i samhället finns kvar. Men nu har hon fokus på att jobba med att inkludera tjejer i IT-branschen.

– Jag och Frida Wirsén, som arbetar med yoga, planerar redan nu att starta ett kostnadsfritt evenemang där tjejer ska få prova på programmering och yoga.

Text och foto: Anna Asplund