Stort intresse när Örebro universitet söker mentorer till studenter

En kvinna sitter i digitalt möte framför en laptop och antecknar.

Digitaliseringen gör det möjligt för mentorer från hela landet – och världen – att delta.

Rekordmånga har anmält intresse för att bli mentor till en student som är på väg ut i arbetslivet.
– Vi har digitaliserat vårt mentorprogram Mentor Match, vilket skapar helt nya möjligheter, säger Tim Stubbings.

Läs mer om Mentor Match.

Mentor Match är Örebro universitets mentorprogram som för samman talangfulla och motiverade studenter med noga utvalda alumner och vänner till Örebro universitet. Mentorerna utmanar och erbjuder råd och kunskap som hjälper studenterna att ta sina första viktiga steg ut i arbetslivet efter avslutade studier.

För drygt en vecka sedan gick en efterlysning ut efter nya mentorer som vill vara med i programmet under hösten 2020 och våren 2021. Responsen har varit överväldigande.

– Vi har redan lika många sökande som vi hade mentorer under förra året. Det är verkligen jätteroligt, säger Tim Stubbings, alumnansvarig vid Örebro universitet.

Ett porträtt av Tim Stubbings

Tim Stubbings.

En av förklaringarna till det stora intresset kan vara corona-pandemin. En konsekvens av de restriktioner som kom under våren är att mentorprogrammet numera är helt digitalt. Alla kontakter mellan studenter och mentorer sker via program som Zoom, Skype eller Teams.

– Jag kan tänka mig att det gör det enklare för folk att hitta tid i kalendern. Det har också gjort det möjligt för folk i hela landet – och även internationellt – att ta på sig ett mentorskap, nu när man inte behöver åka till Örebro för att träffas på ett café, en arbetsplats eller på campus.

Vad vinner man på att ställa upp som mentor för en student?

– Förutom att man får lära känna och skapa relation med en student är det också en unik chans att dela med sig av viktiga erfarenheter och kunskaper som man har förvärvat i yrkeslivet. Programmet erbjuder också en chans att utveckla sina färdigheter som mentor, säger Tim Stubbings.

Sista dagen för dig som är intresserad av att bli mentor är den 12 oktober. Både studenter och blivande mentorer kan läsa mer och anmäla sig här. Det finns inget tak för hur många mentorer som kan anmäla sig.

Text: Anna Lorentzon
Foto: iStock och Ulla-Carin Ekblom