Ta nästa steg i musikkarriären – studera musikalisk gestaltning på Örebro universitet

Linnea Landström vid pianot och Cornelia Arvidsson vid sångmikrofonen.

Kompositören Linnea Landström och musikern och sångpedagogen Cornelia Arvidsson har båda gått det konstnärliga kandidatprogrammet vid Musikhögskolan på Örebro universitet. Foto: Privat/Manfred Hanberg och Christoffer Karlsson.

Idag öppnar anmälan till det konstnärliga kandidatprogrammet i musikalisk gestaltning på Musikhögskolan vid Örebro universitet. Programmet finns med fyra inriktningar: kammarmusik, komposition, jazz/rock samt musikproduktion och songwriting.

Mellan den 1 december och 15 januari kan du ansöka till det konstnärliga kandidatprogrammet i musikalisk gestaltning vid Musikhögskolan på Örebro universitet.

Här hittar du mer information om utbildningen.

Linnea Landström har gått det konstnärliga kandidatprogrammet med inriktning mot komposition vid Musikhögskolan på Örebro universitet. Hon var nyligen en av finalisterna i den internationella tävlingen Linköping Studentsångare Composition Award 2020. Hon har också blivit utvald av organisationen Ung Nordisk Musik som en av sju tonsättare som har varsitt verk med vid en festival i Danmark i sommar.

– Det bästa med Musikhögskolan är möjligheten att samarbeta och integrera med andra inriktningar. Det känns väldigt fint och unikt att man träffas över gränserna, oavsett om man läser kammarmusik, musikproduktion eller ska bli teaterpedagog. Det har gett mig många fina privata relationer men också spännande samarbetspartners i framtiden. De relationer och kontakter man skapar under studietiden är viktiga när man ska etablera sig i branschen som kompositör, säger Linnea Landström.

”Fick tid att utveckla min konstnärlighet”

Cornelia Arvidsson läste inriktningen jazz och rock och är idag verksam som musiker och sångpedagog. Hon har också skrivit musik till den svenska dokumentärfilmen Parning.

–  Det var på Musikhögskolan i Örebro som jag fick tid att utveckla min egen konstnärlighet och det var också där jag förstod vad kärnan med mitt musikerskap var. Att utbildningen är bred gjorde att jag blev mer öppen för vad mitt uttryck kunde vara, berättar hon.

Studenter framför ett mixerbord och dator.

Musikproduktion och songwriting är en av inriktningarna på det konstnärliga kandidatprogrammet i musikalisk gestaltning. Foto: Isabell Borgencrantz

Michelle Amkoff läste det konstnärliga kandidatprogrammet med inriktning mot musikproduktion och songwriting. Idag jobbar hon tillsammans med en av Sveriges bästa låtskrivare som skriver musik till artister som Robyn, Bruce Springsteen och Lana del Rey.

Hur var det att läsa musikproduktion och songwriting på Musikhögskolan?

– Det är en väldigt bred utbildning som täcker mycket, och man kastas in i nya genrer och inriktningar som man kanske inte först hade tänkt sig. För mig var det väldigt givande. Jag har fått en grym bredd som producent och utbildningen gav en bra balans mellan teknik och kreativt låtskriveri, säger hon.

"Lärarkåren vid Musikhögskolan är en av Sveriges bästa"

Slagverkaren Rasmus J Hansson har gått det konstnärliga kandidatprogrammet med inriktning kammarmusik. I höstas vann han första pris i den internationella tävlingen Italy Percussive Arts Society Web Contest tillsammans med Elias Gustavsson, som även han gick på Musikhögskolan i Örebro.

– Lärarkåren vid Musikhögskolan i Örebro är en av Sveriges bästa när det gäller slagverk och piano. Jag vet inte hur många gästprofessorer som kom till oss, stämningen var fantastisk och vi kunde köpa in nya instrument och åka på turné. Det är dessutom den enda högskolan som har öppet dygnet runt så att man kan öva. Åren i Örebro var verkligen helt ovärderliga och enormt inspirerande, säger han.

För att komma in på Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning på Musikhögskolan vid Örebro universitet krävs godkända färdighetsprov. Läs mer om det här.

Sista anmälningsdag är den 15 januari 2021.

Text: Anna Lorentzon