Universitetsdagarna 2020 fyllde campus Örebro med nyfikna gymnasieelever

Theo Henningsson samtalar med nyfikna gymnasieelever under Universitetsdagarna.

Theo Henningsson samtalar med nyfikna gymnasieelever under Universitetsdagarna

Närmare 1 500 gymnasieelever kommer till Universitetsdagarna 4 – 5 mars. Besökarna kommer från gymnasieskolor i Örebro och kranskommunerna, men även mer långväga gäster från Stockholm, Lundsberg och Arboga har anmält sig.

Här kan du läsa mer om Universitetsdagarna

Se våra program och kurser

Programpresentationer, prova på-föreläsningar och panelsamtal i aulan ska hjälpa gymnasieeleverna hitta rätt utbildning. Theo Henningsson var en av studentambassadörerna som minglade runt bland besökarna som passade på att ta en fika innan panelsamtalet med studenter i aula Nova.

­– Jag pratar med dem om hur det är att plugga här och om studentlivet, berättar han.

Studenter i aulanI aula Nova berättade studenterna Amanda Granell, Alexandra Bencze, Rojan Arikan, Alva Andersson och Gabriel Hällqvist om sin väg till högre studier och hur det är att plugga på universitetet under ledning av moderator Mia Karlén. Ett av deras råd till åhörarna var ”våga fråga under programpresentationerna, det är garanterat någon mer som undrar samma sak som du”.

Vanja Ulfvensjö och Lova von BeckerathVanja Ulfvensjö och Lova von Beckerath går på Rudbecksgymnasiet. Vanja Ulfensjö pluggar på ekonomiprogrammet och Lova von Beckerath läser samhällsvetenskapsprogrammet.

– Jag vill plugga på Örebro universitet och är här för att känna om det känns rätt, säger Vanja Ulfensjö som vill börja studera på psykologprogrammet.

Lova von Beckerath är inte säker var hon vill plugga men är på Universitetsdagarna för att se vilka utbildningar som finns.

Louis Göransson och Max Ek läser samhällsvetenskapsprogrammetLouis Göransson och Max Ek läser samhällsvetenskapsprogrammet – tema världen på Rudbecksgymnasiet. Louis Göransson är intresserad av samhällsplanerarprogrammet och lärarutbildningarna. Max Ek vill ta reda på mer om samhällsplanerarprogrammet och utbytesstudier.

– Vi vill också få en bild av hur det är att plugga på universitetet, säger Max Ek.

Rebecca Österlund, Sima Hawez och Lukas Stevic elever på AlléskolanRebecca Österlund, Sima Hawez och Lukas Stevic kommer från Alléskolan i Hallsberg. Rebecca Österlund och Lukas Stevic läser på ekonomiprogrammet och Sima Hawez pluggar på samhällsvetenskapsprogrammet. Rebecca Österlund är nyfiken på kriminologiprogrammet medan Sima Hawez vill veta mer om programmet offentlig förvaltning och ledning och rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning.

– Jag är osäker på vad jag vill läsa i framtiden, kanske något inom ekonomi. Jag är främst här för att få information på plats istället för att söka den på nätet, säger Lukas Stevic.

Madelen och EvelinaEvelina Carey är projektledare för Universitetsdagarna. Tillsammans med Madelen Renner har hon planerat utförandet av dagarna.

– Universitetsdagarna är till för att informera och inspirera gymnasieelever till högre studier. Vi vill berätta om våra utbildningar men också om studentlivet och hur det är att vara student här, säger Evelina Carey.

Text och foto: Anna Asplund