”Allt vi läser om i Grythyttan har en koppling till verkligheten”

Dominique Prahl Fernandes har en korg med delikatesser i famnen och står utanför sin praktikplats, The House of Taste.

"Jag får verkligen prova på allt", säger Dominique Prahl Fernandes som gör VFU på The House of Taste i Wadköping, Örebro.

Som praktikant i en delikatessbutik har sommelierstudenten Dominique Prahl Fernandes nytta av all den teoretiska kunskap hon får vid Restaurang- och hotellhögskolan på Örebro universitet.
– Det känns som att allt faller på plats, säger hon.

Här kan du läsa mer om programmet Sommelier och måltidskreatör vid Restaurang- och hotellhögskolan på Örebro universitet.

Dominique Prahl Fernandes läser fjärde terminen på programmet Sommelier och måltidskreatör vid Restaurang- och hotellhögskolan på Örebro universitet. Just nu är hon ute på tio veckors verksamhetsförlagd utbildning, VFU, på delikatessbutiken The House of Taste i Wadköping i Örebro.

– Jag får verkligen prova på allt, från att möta kunder och jobba med estetisk gestaltning i butiken till att vara med och göra marknadsundersökningar och välja ut vilka produkter som ska köpas in. Jag får även möjligheten att publicera bilder på butikens instagram av maträtter jag själv skapat och fotograferat. Det är jättehäftigt att få se hur alla de teorier vi lär oss om under utbildningen fungerar i praktiken, säger hon.

Under utbildningen till sommelier har Dominique till exempel studerat en vetenskaplig teori som utvecklats inom forskningsområdet Måltidskunskap vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan och som kallas The Five Aspects Meal Model, FAMM. Den handlar om vilken betydelse som rummet, mötet, produkten, styrsystemet och atmosfären spelar för upplevelsen av till exempel ett restaurang- eller butiksbesök har – och om hur dessa fem aspekter måste samspela för att en verksamhet ska nå framgång.

Applicerar teori från utbildningen på verkligheten

–  Den här modellen kan appliceras rakt av på min VFU-plats. Jag ser att The House of Taste jobbar med alla de här fem aspekterna och de har verkligen lyckats skapa en butik med en fantastisk atmosfär som man skulle kunna gå runt i hela dagen. Det intressanta är att ägaren inte ens kände till modellen utan har kommit fram till det alldeles på egen hand, bara genom erfarenhet. Det är så häftigt, säger hon.

Dominique Prahl Fernandes har gjort praktik förut, både inom restaurangbranschen och i samband med studier i helt andra ämnen. Men det här är den praktikplats som hon fått ut mest av.

– Det känns inte bara som att jag är här och utför ett arbete, utan jag har verkligen fått möjlighet att reflektera över hur och varför vi gör olika saker. Det är många saker som faller på plats, som jag har läst om i teorin på utbildningen, säger hon.

Sommelier – ett brett yrkesval

Som sommelier kan det kanske tyckas udda att välja en praktikplats där det inte servereras något vin. Men Dominique Prahl Fernandes menar att sommelier-yrket är betydligt bredare än vad många tror. Det är inte bara inom restaurangbranschen som kunskap om mat, dryck och smaker i kombination är viktigt.

– Här på The House of Taste handlar allt om smaker och sensorik. Det handlar även om hur kombinationer av olika smaker skapar en upplevelse. Jag kan berätta för en kund varför apelsinolja och granatäpplevinäger passar bra ihop. Eller vilka viner man kan välja till en maträtt med exempelvis tryffel – då tycker jag att nebbiolo-druvan, som i en Barolo, funkar jättebra och särskilt om rätten är rik på smör och grädde som balanserar upp druvans tanniner. Jag använder mina kunskaper från utbildningen varje dag.

Dominique Prahl Fernandes framför burkar med olika sorters olja och vinäger.

Dominique Prahl Fernandes har stor användning för sina kunskaper om smak och sensorik på sin praktikplats.

Dominique Prahl Fernandes drömmer om att en dag driva sin egen butik.

– Jag har redan fått ett jobberbjudande på min VFU-plats och vi har börjat drömma tillsammans och smida planer om olika events vi kan göra tillsammans efter pandemin. Vi får se vad som händer, säger hon.

Vad är det viktigaste som du tar med dig från VFU:n?

– Små detaljer är avgörande, det är nog det viktigaste. De minsta detaljerna avgör om man misslyckas eller lyckas. Varje upplevelse i butiken måste hålla samma kvalitet och präglas av samma goda värdskap, annars faller hela upplevelsen, säger Dominique Prahl Fernandes.

Text: Anna Lorentzon