Arena Lunch Box inspirerar studenter om entreprenörskap och hållbarhet

En datorskärm som visar två föreläsare och en programledare.

Arena Lunch Box sänds live på LinkedIn varje onsdag klockan 12.15. Alla som vill kan följa eventet från sin dator, läsplatta eller telefon.

Nu har Arena Lunch Box dragit i gång vårens föreläsningsserie – en inspiration för studenter som är intresserade av entreprenörskap och hållbarhet.
– Jag är otroligt stolt och glad över varenda gäst som tackat ja, säger studenten Felicia Gillberg.

Trots pandemin bubblar det av aktiviteter runt ORU Innovation Arena, Örebro universitets nya mötesplats där studenter och forskare jobbar tillsammans med näringsliv och offentlig sektor för att möta framtidens utmaningar.

Förra veckan drog Arena Lunch Box i gång med vårens första föreläsning på temat hållbarhet och entreprenörskap. Lova Svensson och Amanda Mattsson, som startat PeriodPack, Sveriges ledande företag när det kommer till behållare för mensskydd, berättade om sina erfarenheter av att starta och driva företag.

Lova Svensson och Amanda Mattsson från Period Pack syns på skärmar, liksom programledare Felicia Gillberg.

Först ut av vårens inspiratörer var Lova Svensson och Amanda Mattsson som berättade om sitt företag Period Pack.

– Både ORU Innovation Arena och de studentaktiviteter vi ordnar har koppling till Agenda 2030, så flesta av gästerna i Arena Lunch Box jobbar med hållbarhet på något vis, berättar Felicia Gillberg, en av fyra studentkoordinatorer som ansvarar för att planera och genomföra aktiviteter i arenan.

Livesändning varje onsdag vid lunchtid

Nästa inspiratör är retorikkonsulten Pontus Christoffersen, som medverkar live nu på onsdag. Föreläsningarna sänds på Örebro universitets sida på LinkedIn och är öppna för alla som är intresserade av entreprenörskap, idéutveckling, innovation och kreativitet.

– Vår målgrupp är studenter, men vi hoppas även att andra intresserade utanför universitetet tar chansen att ta del av Örebro universitets satsning på studenters entreprenörskap.

Felicia Gillberg i studion där Arena Lunch Box spelas in.

Här i studion på ORU Innovation Arena spelas Arena Lunch Box in. Studenten Felicia Gillberg är programledare och leder samtalet, samtidigt som hon håller koll på de frågor som kommer in via chatten.

Felicia Gillberg hoppas att samtalen ska bidra till en nyfikenhet på innovation och entreprenörskap – och kanske också inspirera någon till att ta steget och starta företag.

– Det här är en chans att ställa frågor och dra nytta av lärdomar och erfarenheter från våra gäster. Vi vill också visa att det finns en plats på Örebro universitet för dem som vill lära sig mer om entreprenörskap. Den som har en idé kan också ta hjälp av ORU Innovation, berättar hon.

Positiv respons från studenter

Satsningen på inspirationsföreläsningar smygstartade redan i höstas, med gäster som musikproducenten Niclas Molinder, techinspiratören Elin Häggberg och Jenz Jangdin, som startat Yrkespodden.

– Responsen var över förväntan, studenterna visade ett stort intresse och engagemang för konceptet. Hårdare restriktioner under hösten gjorde att vi fick ställa om ett par gånger, vilket gjorde att sändningen gick från live till inspelad. Nu har vi valt att köra ett digitalt format från början som funkar oavsett restriktioner och som gör att vi kan sända samtalen live, men också erbjuda möjligheten att se dem i efterhand.

Vad ser du mest fram emot i vårens program?

– Jag är otroligt stolt och glad över varenda gäst som tackat ja, varje person är någon som inspirerar mig. Det jag ser mest fram emot är att fler studenter ska få inspireras av dessa häftiga personer och att fler ska få upp ögonen för entreprenörskap, säger Felicia Gillberg.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Hilal Ünlü och Anna Lorentzon

Arena Lunch Box arrangeras varje onsdag mellan 3 mars till 12 maj klockan 12.15-13.00. Samtalen sänds live på Örebro universitets sida på LinkedIn och kan även ses i efterhand.

Alla aktiviteter arrangeras av studenter vid Örebro universitet inom ramarna för Student Entrepreneurship Hub by Örebro University, en samlingsplats för studenter med intresse för entreprenörskap.

Under året kommer också ett internationellt projekt om sopsortering i Tanzania att arrangeras, samt en digital tävling på temat ”det mest återvunna plagget”. Håll utkik på Facebook-sidan för mer information.

Här hittar du hela listan över vårens gäster i Arena Lunch Box:

3 mars: Lova Svensson och Amanda Mattsson, Period Pack.

10 mars: Pontus Christoffersen, retorikkonsult.

17 mars: Ida Carleborn, VD-assistent Framgångspodden.

24 mars: Ade Farah, VD One4Tech.

31 mars: Johanna Nissén Karlsson, VD Vividye.

7 april: Johan Von Schreeb, grundare Läkare Utan Gränser Sverige.

14 april: Cem Celepli Atci och Roza Azimi, Snaptive.

21 april: Paul Svensson, kock och måltidskreatör.

28 april: Deqa Abukar och Amal Said, Womenisa/BLING Startup/SHIFT/BRIDGE.

5 maj: Specialavsnitt med Studentuppdrag: företaget Sista 9 + studentkonsult.

12 maj: Specialavsnitt med studentteamet för ORU Innovation Arena.