Här är Örebrostudenternas idéer för ett hållbart studentliv

Ett collage med globala mål för hållbarhet tillsammans med en bild på studenter och texten "Hållbart studentliv 2030".

Studenterna på entreprenörskapskursen tog sig an utmaningen "hållbart studentliv 2030", som inkluderar såväl miljömässig som ekonomisk och social hållbarhet.

Ett studenthotell för studenter som läser på distans, en strömningstjänst för kurslitteratur och en applikation i mobilen där du får råd av studie- och yrkesvägledare. Det är några av de affärsidéer som studenter vid Örebro universitet har arbetat fram under en kurs i entreprenörskap.

Ett fyrtiotal studenter har under vårterminen gått kursen Entreprenörskap, idé- och affärsutveckling, en utbildning på halvfart som arrangeras för femte gången vid Handelshögskolan på Örebro universitet. Som en del av examinationen har studenterna jobbat i grupper med att ta fram idéer, koncept och affärsmodeller till produkter eller tjänster som knyter an till utmaningen Hållbart studentliv 2030.

– Vi jobbar utifrån en modell för idégenerering som kallas Design Thinking, där man utgår från användarnas perspektiv, alltså de som i slutändan ska använda sig av produkten eller tjänsten. Studenterna har varit väldigt kreativa och verkligen tagit sin an både ekonomiska, ekologiska och sociala aspekter av hållbarhet, säger Anna Kremel, kursansvarig och lektor på Handelshögskolan vid Örebro universitet.

Kurslitteratur som ljudbok – eller e-bok

En av grupperna presenterade en idé till en digital strömningstjänst, där studenter kan prenumerera på kurslitteratur som ljudböcker och e-böcker. Det skulle både spara pengar, vara bra för miljön och leda till att studenter med särskilda behov kan ta till sig litteraturen på ett mer anpassat sätt, menar studenterna.

– Det är dyrt med böcker och otympligt att bära runt på tung kurslitteratur. Många lär sig dessutom bättre om man både kan läsa och lyssna samtidigt, vilket minskar stressen, säger Belqis Nasr, en av studenterna på kursen.

Bilden visar en redovisning på Zoom, där fyra studenter och en powerpointpresentation syns.

En av studentgrupperna presenterade en idé om en strömningstjänst för kurslitteratur, där man kan välja att lyssna eller läsa e-böcker.

Studenthotell för distansstudenter

En annan grupp har byggt upp en affärsmodell runt en idé om ett studenthotell som skapas nära campus. Ett korttidsboende anpassat för framtidens studentliv på distans, där man helt enkelt bokar och betalar för det antal dagar man behöver vara på plats på universitetet.

– Det här gör att du kan bo var som helst och samtidigt ha möjlighet att studera, utan att behöva investera i en egen lägenhet. Det öppnar också upp för äldre studenter som kanske är etablerade på en annan ort och inte har möjlighet att flytta till sin studieort, säger studenten Amanda Löthgren.

– Det finns inget liknande på marknaden idag. En annan fördel är att även den som studerar på distans får en chans att uppleva studentliv och gemenskap. Vår idé bidrar till en framtid där fler kommer att ha möjlighet att studera, säger kurskamraten Tom Sternberg.

Möt studievägledaren i en app

En tredje grupp har skissat på en prototyp till en plattform, där studenter kan möta studie- och yrkesvägledare digitalt.

– Det ska finnas ett avancerat test där man kan ta reda på vad man ska plugga, lite som en valkompass fast för utbildning. Du kan chatta med en robot för att få svar på enklare frågor och boka tid hos en studie- och yrkesvägare för individuell rådgivning, säger William Åkerhielm.

Målet med kursen är att studenterna både ska öka sina förmågor att utveckla idéer och att de ska lära sig att bygga upp riktiga affärsmodeller, som analyserar marknadens behov, tittar på finansieringsmöjligheter och identifierar utmaningar längs vägen.

– Främst handlar kursen om att få verktyg och kunskap om entreprenörskap, som är attraktiva kunskaper på arbetsmarknaden. Många av studenternas idéer är så bra att de faktiskt skulle kunna bli verklighet, säger Anna Kremel.

Text: Anna Lorentzon