Hennes forskning bidrar nu till att förändra elitidrotten i Schweiz

Natalie Barker-Ruchti, idrottsvetare vid Örebro universitet,.

Natalie Barker-Ruchti, idrottsvetare vid Örebro universitet..

En rad åtgärder för att motverka våld och övergrepp inom kvinnlig artistisk gymnastik och andra elitidrotter i Schweiz. Natalie Barker-Ruchti, idrottsvetare vid Örebro universitet, var ansvarig för den vetenskapliga delen av utredningen som nu är klar.
– Jag är mycket stolt över att jag har kunnat bidra till verklig förändring inom många idrotter, säger hon.

Utredningen tillsattes av det schweiziska federala rådet i januari i år som följd av omfattande avslöjanden i en tidning, Das Magazin, om övergrepp inom kvinnliga artistisk och rytmisk gymnastik. Utredningens resultat presenterades vid en presskonferens i förra veckan, och uppmärksammades stort i schweizisk media.

Natalie Barker-Ruchti bidrog med sin forskning till avslöjandet i ”Das Magazin”. Hon fick sedan uppdraget att ansvara för den vetenskapliga delen i utredningen som tillsattes av den schweiziska motsvarigheten till vår regering.

Inte enbart kvinnliga gymnastik

Hon är en ledande forskare inom området globalt, och har under de senaste åren ofta deltagit i internationella media med sin vetenskapliga expertkunskap om övergreppen.

Den schweiziska utredningen kunde konstatera att övergrepp, både fysiska och psykiska, är utbredda, och inte enbart inom kvinnlig artistisk gymnastik, utan även inom andra sporter som konståkning och konstsim. Sexuella övergrepp förekommer, men är sällsynta enligt rapporten.

– Jag är inte förvånad över resultatet eftersom internationell forskning kunnat visa på övergrepp. Det som är mindre känt, om än inte okänt, är att övergreppen underlättas av system kring organisationen av idrotterna, som normaliserat och tolererat våld och övergrepp – och förhindrat förbyggande insatser, säger Natalie Barker-Ruchti.

Olympiska kommittén också med

Den schweiziska regeringen och den schweiziska olympiska kommittén står bakom de åtgärder som nu ska komma till rätta med övergrepp på alla nivåer. Det gäller inte enbart de sporter som fanns med i utredningen utan all idrott på elitnivå i Schweiz.

För Natalie Barker-Ruchti har det varit ett ”stort privilegium” att vara en del av utredningen – och en extra känsla eftersom hon är från Schweiz och har en bakgrund som elitsatsande gymnast.

– Jag är väldigt stolt över att ha bidragit till genomgripande förändringar på ett sätt som inte skadat utövare som varit utsatta, vilket inte alltid varit fallet tidigare och var mitt villkor för att delta, säger hon och poängterar att alla deltagare i utredningen var besjälade av viljan att en gång för alla göra upp med den ingrodda kulturen inom sporterna.

Inte riskera skada någon

För hennes del var det avgörande att hon fick stort inflytande på hur utredningen genomfördes. Förutom att intervjuerna med gymnasterna i utredningen skulle behandlas på ett sätt som inte riskerade att skada dem, handlade det om bland annat hur våld och övergrepp skulle definieras och sedan analyseras.

Hennes erfarenhet som forskare var grunden till slutsatserna i utredningen som innefattade aspekter inom idrotten - men också i samhället i stort, som bland annat politik och ideal.

Natalie Barker-Ruchti var tjänstledig på deltid från Örebro universitet under drygt halvår för uppdraget

– Denna erfarenhet är viktigt för min fortsatta forskning och verksamhet, konstaterar hon.

Text: Maria Elisson
Arkivfoto: Jesper Mattsson