”Korsettkriget” når ut till ännu fler – blir utställning på Kvinnohistoriskt museum i Umeå

Vernissagen för "Korsettkriget" på Örebro universitet

"Korsettkriget" visades hösten 2019 på Örebro universitet - och finns fortfarande kvar, i digital form på oru.se/korsettkriget.

”Korsettkriget” når nu ut till ännu fler. Utställningen på Örebro universitet om modeslaveri och kvinnokamp vid förra sekelskiftet öppnar i ny form på Kvinnohistoriskt museum i Umeå.
– Det är förstås jätteroligt att få sin forskning uppmärksammad och rumsligt gestaltad på ett museum, säger Henric Bagerius, forskaren bakom utställningen och historiker vid Örebro universitet.

Hösten 2019 visades ”Korsettkriget ” på Örebro universitet, dels som en fysisk utställning i Musikhögskolan, dels i digital form på www.oru.se/korsettkriget, den del som fortfarande finns att ta del av.

I Umeå handlar ”Korsettkriget – en kamp om kvinnlighetens former vid förra sekelskiftet” om en för många okänd del av den svenska kvinnorörelsen – dräktreformrörelsen som ville befria kvinnors kroppar från korsetter och andra trånga klädesplagg – och bygger på Henric Bagerius forskning. Den här kampen visar hur splittrad kvinnorörelsen var i sin syn på kvinnokroppen och klädesplaggen som formade den.

– Kvinnors relation till korsetten var komplex och motstridiga tolkningar av korsetten existerade samtidigt. Till exempel var det flera ledande personer i kampen för kvinnlig rösträtt som försvarade korsetten, och även de som var kritiska kunde ha svårt att själva lägga bort sin korsett, säger Henric Bagerius.

Bild på tre kvinnor i  kläder från olika årtionden runt förra sekelskiftet, tillsammans med Henric Bagerius.

Nadin Aldeeb, Katrin Wieder och Erica Algotsson i klänningar från några årtionden kring förra sekelskifte. Henric Bagerius som förklarar den radikala utvecklingen.

Henric Bagerius har tillsammans med Kvinnohistoriskt museum i Umeå utvecklat ”Korsettkriget”. Besökarna i Umeå kan även här möta en rad kvinnor som spelade nyckelroller i dräktreformrörelsen - och följa den radikala förändringen i modet för kvinnor från slutet av 1800-talet till några årtionden in på nästkommande sekel. Motsatsparen från utställningen i Örebro finns också kvar, den dubbla synen på korsetten, som till exempel både utmanande och anständig och både föråldrad och modern.

I Umeå precis som i Örebro får besökarna också möjlighet att fundera på dagens kroppsideal, vår tid där korsetten ersatts av formande underkläder, träning och plastikkirurgi.

Korsettkriget på Kvinnohistoriskt museum i Umeå skulle egentligen öppnat i höstas, men starten fick skjutas till 31 maj i år med anledning av pandemin.

Text och foto: Maria Elisson