Kriminologstudenten Elise: ”Slovenien är otroligt vackert”

Fyra studenter står framför universitet i Maribor.

Elise Lagnemar och hennes studiekompisar framför universitet i Maribor.

Elise Lagnemar läser kriminologi i Sloveniens huvudstad Ljubljana – en av Europas minsta huvudstäder som är känd för sina många broar, vackra byggnader och ett bilfritt centrum.
– Alla borde ta chansen att plugga utomlands, det är en helt annan erfarenhet än att sitta hemma, säger hon.

När Elise Lagnemar skulle ansöka om en utbytesplats inom ramarna för Erasmus+ stod valet mellan Norge, England och Slovenien.

– Norge har jag ju redan varit i och England vet jag att kommer att åka till ändå, men Slovenien kändes lite otippat. Det kändes kul att åka någonstans dit jag aldrig skulle åka annars, säger hon.

Utsikt över en vacker stad med hustak och kyrktoppar.

Från slottet i Ljubljana har man fin utsikt över staden, som är en av de minsta huvudstäderna i Europa.

Hon är student vid Univerza v Mariboru, Sloveniens andra största universitet som egentligen ligger i staden Maribor. Men den fakultet som Elise Lagnemar tillhör är placerad i huvudstaden, Ljubljana, som har knappt 300 000 invånare.

– Ljubljana är en otroligt fin stad, med så många vackra gamla byggnader och väldigt mycket natur, för att vara en storstad, berättar hon.

Hittade relevanta kurser

Ämnet hon studerar kallas inte kriminologi här, men Elise har ändå lyckats hitta kurser som är relevanta för utbildningen och som hon kan tillgodoräkna sig som den femte terminen av Kriminologprogrammet.

– Jag läser bland annat en kurs i ”criminal investigation”, som är lite mer inriktad på att utreda brott än vad vi är vana vid hemma, där det är mer fokus på att förebygga brott. Jag ska också läsa en kurs i psykologi, vilket många gör under femte terminen.

En bild från centrala Ljubljana där man ser floden som flyter genom staden.

Floden som flyter genom centrala Ljubljana heter Ljubljanica.

Just nu finns det nästan dubbelt så många studenter som vanligt i Ljubljana, eftersom många fick fått förlänga sin studietid när universitetet stängde ned under pandemin. Det har gjort att det är svårt att hitta bostad som student. De första veckorna var Elise Lagnemar inneboende hos en slovensk kvinna, men nu ska hon flytta till ett hotell där hon ska bo resten av terminen tillsammans med andra utbytesstudenter, till ett rabatterat pris.

– Hotellet ligger mitt i stan och rummen är jättefräscha – och jag får dessutom en lägre hyra än vad jag har nu. Däremot blir det lite svårt att laga egen mat när man inte har tillgång till ett kök. Å andra sidan verkar de flesta äta ute betydligt oftare än hemma i Sverige, konstaterar hon.

Närhet till Italien

Priset på bland annat mat och dryck är lägre i Slovenien än i Sverige, vilket gör att även studenter har råd att äta på restaurang, berättar Elise. En annan fördel med Slovenien är det geografiska läget: Slovenien ligger i Centraleuropa och gränsar till Italien, Österrike, Ungern och Kroatien.

Fem personer tittar i kameran. I bakgrunden syns en solnedgång, havet och båtar.

Elise Lagnemar och hennes vänner på utflykt i italienska Trieste, som ligger 1,5 timme från Ljubljana.

– Vi har redan hunnit åka över till Trieste i Italien, som bara ligger ungefär 1,5 timme bort. Jag har en stor umgängeskrets som består av utbytesstudenter från bland annat Polen, Malta och Storbritannien och vi kommer definitivt att se till att utforska mer än bara staden vi bor i.

Vad är det bästa med att åka på Erasmusutbyte?

– Jag är en sådan som gillar när det händer saker och som lätt blir lite uttråkad. Efter två år på Örebro universitet kliade det lite i fingrarna och det kändes helt rätt att utmana mig själv så här och prova på  något nytt. Alla borde ta chansen, det är en helt annan erfarenhet än att sitta hemma och det är så kul att träffa människor från andra kulturer. Jag hade aldrig rest själv, så bara att ta mig hit och lösa allt på egen hand, utan att förlita mig på någon annan, har varit jättenyttigt, säger Elise Lagnemar.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Privat

Eramus+ är ett europeiskt stipendieprogram som finansieras av EU-kommissionen. Syftet med stipendiet är att underlätta för studenter i Europa att studera utomlands, utveckla sina språkkunskaper och upptäcka en ny kultur.

Ansökan till Erasmus+ är öppen mellan 15 och 30 november.

Här kan du läsa mer om Erasmus +. Kontakta Internationella kontoret på This is an email address om du har frågor om utbytesstudier.