Nya vägar för att stärka barn och unga – missa inte Social Impact Labs webbinarium

Två barn går längs en grusväg.

De tidigare Social Impact Lab-deltagarna Anna Duberg, Terese Glatz, Åsa Källström, Josefine Karlsson, Kristina Tyrenius och Kristina Collén medverkar under webbinariet ”Nya vägar för att stärka barn och unga”.

Hur kan skolor synliggöra och lyfta flickor med autism och ADHD? Hur stöttar man ett barn som utsatts för våld? Och kan dans motverka psykisk ohälsa? Det är några av utgångspunkterna för Social Impact Labs webbinarium ”Nya vägar för att stärka barn och unga” 27 april.
– Vi vänder oss till alla som arbetar med eller möter barn, ungdomar eller familjer i sin vardag, säger Åsa Allard, verksamhetsledare för Social Impact Lab.

Program: Nya vägar för att stärka barn och unga

Webbinariet pågår hela dagen och du kan fritt välja om du vill medverka under hela programmet eller vid några utvalda delar.

Detta event arrangeras av Örebro universitet Holding AB.

08.15 Zoomlänken till webbinariet öppnar.
08.30 Introduktion till dagen, bakgrund om Social Impact Lab och dagens program.
08.50 "Dans för hälsa" med Anna Duberg
09.30 Paus
09.40 "Föräldraskapsleken" med Terese Glatz
10.20 Paus
10.30 "Avkränkningsprinciperna" med Åsa Källström
11.10 Paus
11.20 "Den digitala läskompisen" med Josefine Karlsson
12.00 Avrundning av förmiddagen

12.10 Lunchpaus

13.00 Introduktion av eftermiddagen
13.10 "Body Percussion" med Kristina Tyrenius (denna seminariedel hålls på engelska / this session will be in English)
13.50 Paus
14.00 "Almamodellen" med Kristina Collén
14.40 Återsamling och avslutning
14.50 Avslut

Under webbinariet presenteras sex olika insatser som utvecklats av forskare och undervisande personal vid universitet och som utformats för att vara till praktisk hjälp i vardagen. Webbinariet leds av moderatorn Sofia Sjöström, som är kommunikationsstrateg, journalist och programledare med bakgrund från bland annat SVT och TV4.

Insatserna är:

• Dans för hälsa med Anna Duberg.
  • Föräldraskapsleken med Terese Glatz.
  • Avkränkningsprinciperna med Åsa Källström.
  • Den digitala läskompisen med Josefine Karlsson.
  • Body Percussion med Kristina Tyrenius.
  • Almamodellen med Kristina Collén.

Samtliga är tidigare deltagare i innovationsprogrammet Social Impact Lab.

– Vi hoppas att webbinariet ska ge inspiration och en inblick i nya sätt att hantera frågor som ofta kan vara svåra och komplexa. Vi vänder oss till alla som på något sätt arbetar med eller möter barn, ungdomar eller familjer i sin vardag, säger Åsa Allard, verksamhetsledare för Social Impact Lab.

Text: Jesper Eriksson