Plugga smartare – livesändning om studieteknik för regionens högstadieelever

Fyra studenter.

Studenterna Shisa Nordström, Rojan Arikan, Izabelle Kjellstorp och Felix Fridholm lovar att bjuda på sina bästa pluggtips.

Den 18 mars bjuder Örebro universitet in alla högstadieelever i regionen till en livesändning på temat studieteknik.
– Våra studenter kommer att ge konkreta tips på hur man lägger upp sitt skolarbete på ett bra sätt och minskar risken för stress, säger Kenan Keljalic.

Livesändningen med studenter som pratar studieteknik genomförs torsdag den 18 mars klockan 10.00-10.40. Du kan följa sändningen på Örebro universitets Youtube-kanal.

Inom ramarna för Linje 14 brukar studenter från Örebro universitet varje termin åka ut till skolor i Örebro kommun och möta högstadieelever för att berätta om studieteknik. I år har man fått tänka nytt.

– Vi har valt att sätta upp en livesändning på Örebro universitets Youtube-kanal. Det gör att vi nu kan bjuda in alla högstadieelever i hela regionen, inte bara de sex skolor vi brukar samarbeta med, berättar Kenan Keljalic, verksamhetsansvarig för Linje 14.

Fyra studenter från olika utbildningar vid universitetet medverkar vid livesändningen. De kommer både att berätta om sina egna erfarenheter och ge konkreta tips på hur man minskar risken för stress, hur man kan planera sitt skolarbete och hur olika sorters minnestekniker fungerar. Eleverna kommer också att kunna chatta och ställa frågor till studenterna.

Hitta din egen studieteknik

En av de studenter som ska vara med och bjuda på sina bästa tips är Shisa Nordström, som går programmet Språk, retorik och kommunikativt ledarskap på Örebro universitet.

– Jag har så mycket energi när jag pluggar, att sitta still är inte riktigt min grej. Att stå upp och samtidigt lyssna på kaosmusik när jag pluggar får mig att bli lugnare. Det kan vara ganska skönt att höra att man kan göra på sitt eget sätt – alla är olika, säger hon.

Livesändningen sker under skoltid, vilket gör att skolorna kan schemalägga eventet och ge eleverna en chans att vara med på lektionstid.

Kenan Keljalic.

– Målet är att ge eleverna kunskap och verktyg som de har användning för både nu under högstadiet och sedan när de går vidare till gymnasiet. Vi hoppas förstås också att mötet med studenterna ska göra att de får upp ögonen för högre studier och blir motiverade att söka till universitetet så småningom, säger Kenan Keljalic.

Text och foto: Anna Lorentzon