Tränarprogrammet ledde till drömjobbet inom fotboll

Philip Garvö gick Tränarprogrammet på Örebro universitet och säkrade drömjobbet på allsvenska fotbollsklubben Örebro SK redan i samband med examen.
– Det känns fantastiskt. Det här är ju min pojkdröm, säger han.

Redan på gymnasiet hade Philip Garvö från Falun siktet inställt på att jobba med idrott, men det tog ett par år innan han hittade rätt utbildning. Att börja studera på Tränarprogrammet vid Örebro universitet blev ändå något av ett uppvaknande.

– Jag hade inte koll på någonting mer än att jag ville plugga och trodde nog att det skulle vara ungefär som gymnasiet. Men allt eftersom förstod jag att det krävdes betydligt mer av mig, säger han.

Fick praktik på ÖSK

Under de tre åren vid Örebro universitet fick han fördjupa sig inom såväl anatomi, fysiologi och psykologi som nutrition, coachning och ledarskap. När det var dags för verksamhetsförlagd utbildning, VFU, sökte han till Örebro SK Fotboll, ÖSK. Under intervjun gjorde han klart för dem att det är fotboll han vill satsa på.

– Jag fick börja jobba för ÖSK redan ett par veckor innan praktiken skulle börja – och när den var slut blev jag kvar och skrev min c-uppsats i samarbete med ÖSK. Uppsatsen handlar om belastningsskillnader mellan startspelare och avbytare i svensk elitfotboll och jag kunde mäta belastningen med hjälp av a-lagets gps:er, berättar Philip Garvö.

Ungefär samtidigt som han tog sin examen blev rollen som assisterande fystränare för A-laget och fystränare för P19 blev ledig. Och Philip fick jobbet.

– Det känns fantastiskt. Jag jobbar med min pojkdröm och skulle inte vilja byta det här mot någonting annat, säger han.

Siktar på Europa

Studierna på Tränarprogrammet har varit till stor nytta, menar Philip Garvö.

– Det krävs hårt arbete för att komma någonstans, speciellt inom fotbollen. Det är upp till en själv att veta vad man vill och lägga ner de timmar som krävs. Men utan all kunskap och utan möjligheten att göra praktik som jag fått tack vare Tränarprogrammet hade jag inte suttit här idag.

Hur ser du på framtiden?

– Jag trivs väldigt bra i Örebro och på ÖSK och vill gärna vara kvar här i några år och fortsätta utvecklas. Drömmen på sikt är att åka ut i Europa och jobba med de stora klubbarna och mästerskapen. Kanske flytta till Frankrike och jobba med franska ligan, säger Philip Garvö.

Text, foto och film: Anna Lorentzon