Universitetsdagarna: Gymnasieelever besöker Örebro universitet på digitalt öppet hus

En student sitter i en soffa och läser en bok.

Den 10 mars bjuder Örebro universitet in till ett digitalt öppet hus för alla som går sista året på gymnasiet i Örebro län med omnejd.
– Det blir livesändningar om allt från våra utbildningar till studentlivet och hur det är att plugga på universitetet, säger koordinator Madelen Renner.

Universitetsdagarna arrangeras den 10 mars 2021 mellan 9–16. Läs mer på Örebro universitets hemsida eller Youtube-kanal.

Gymnasieelever vid Riksgymnasiet för döva och hörselskadade bjuds in till ett skräddarsytt öppet hus den 13 april.

På Örebro universitet finns 85 utbildningsprogram på grundnivå och omkring 600 fristående kurser.

Här kan du läsa mer om våra utbildningar.

Under de årliga Universitetsdagarna brukar gymnasieelever från både Örebro län och andra län i närområdet besöka universitetsområdet under en halvdag för att träffa studenter, ställa frågor och lyssna på information om de olika utbildningarna som finns på Örebro universitet.

I år blir Universitetsdagarna i stället ett digitalt öppet hus.

– Nu när vi inte har möjlighet att bjuda in eleverna till oss har vi hittat en annan lösning för att kunna ge en känsla av livet som student, säger Madelen Renner, koordinator för Universitetsdagarna.

Livesändning med studenter och studievägledare

Under sex livesändningar kommer gymnasieeleverna att kunna lyssna till studenter från olika program som berättar om hur det är att plugga på universitetet. Målet är både ge en inblick i vad högre studier innebär och hur det fungerar rent praktiskt – och också att bjuda på en känsla av hur det är att vara student.

– Våra studenter är de bästa ambassadörerna för våra utbildningar. Vi hoppas kunna bidra med inspiration genom att skapa dynamiska livesamtal med dem som har direkt koppling till studentlivet.

Alla utbildningar på grundnivå vid Örebro universitet kommer att presenteras via digitala inspelningar, som finns tillgängliga på Örebro universitets Youtube-kanal även efter Universitetsdagarna. Det bjuds också på information om vilka möjligheter det finns att studera utomlands och hur det är att plugga med funktionsnedsättning.

Chans att ställa frågor

Gymnasieeleverna kommer också att kunna ställa frågor, både till studenter och studievägledare under livesändningen. Det kommer även att finnas en separat studievägledarchatt, där eleverna kan möta en studievägledare i direktsamtal.

– Det känns viktigt att skapa förutsättningar för eleverna att kunna ta del av information och inspireras till studier även i tider när vi inte kan ses som vanligt. Vi hoppas att många tar chansen att vara med under Universitetsdagarna, säger Madelen Renner.

Här kan du läsa mer om Universitetsdagarna.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Frida Vega Salomonsson