Första kullen ut från Språk, retorik och kommunikativt ledarskap

Nadja Flood sitter på en bänk under ett träd vid Kraka-dammen.

För tre år sedan började Nadja Flood på universitetets nya program ”Språk, retorik och kommunikativt ledarskap”. Nu tar hon examen och har fått jobb som Marketing Communicator på Örebroföretaget Flex Applications.

Här kan du läsa mer om programmet Språk, retorik och kommunikativt ledarskap vid Örebro universitet.

Grattis – hur känns det att ta examen?

– Tack! Det känns hur bra som helst. Jag känner mig redo att slänga mig ut i arbetslivet och utöva mina nya kunskaper.

Vad var det som fick dig att söka till Örebro universitet och Språk, retorik och kommunikativt ledarskap?

– Örebro kändes givet eftersom jag har bott här i många år och jag har hört så mycket bra om Örebro universitet. Från början var det själva språk-delen i programmet som lockade. Jag gillar språk, tycker om att skriva och kände att den internationella inriktningen tilltalade mig. När jag väl hade börjat på utbildningen upptäckte jag att retorik och ledarskapsdelarna var minst lika intressanta.

Hur har det varit att läsa Språk, retorik och kommunikativt ledarskap?

– Det har varit så roligt! Utbildningen är relevant, utmanande och intressant. Jag har trivts jättebra och har lärt mig massor.

Vad har varit bäst?

– Det var så kul att lära sig om retorikens grunder och göra det praktiskt genom att hålla tal. Men det var också väldigt givande att få grotta ner sig i texter på olika sätt genom att exempelvis förenkla och förbättra skriftlig kommunikation.

Vad händer nu?

– I juni börjar jag jobba på Flex Applications huvudkontor här i Örebro. Företaget gör system för personaladministration och jag har fått en tjänst i deras marknadsteam. De verkar vara ett riktigt härligt gäng, så känner mig otroligt pepp på att få börja jobba.

Hur ser du på framtiden?

– Jag har en bredd med mig från utbildningen som kommer hjälpa mig enormt mycket i arbetslivet. Nu ser jag fram emot att utveckla det jag lärt mig. Jag tror också att det är viktigt att hålla sig fortsatt nyfiken och vilja lära sig mer för att hänga med i branschens utveckling.

Text och foto: Anna Asplund