Praktik på hemmaplan lockar värmlänningar till Arbetsterapeutprogrammet i Örebro

Studenten Moa Westh på Örebro universitets campus.

"Om jag skulle söka jobb i Torsby har de ju redan ett ansikte på mig", säger Moa Westh.

Moa Westh från Värmland pluggar till arbetsterapeut vid Örebro universitet – men praktiken fick hon göra hemma i Torsby.
– Det var fyra roliga veckor som också innebar en chans att testa hur livet skulle vara om jag flyttar hem igen, säger hon.

Örebro universitet och Region Värmland har ett samarbete som innebär att studenter på Arbetsterapeutprogrammet erbjuds platser för den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, i Värmland.

För Moa Westh som går femte terminen på Arbetsterapeutprogrammet vid Örebro universitet är det perfekt. Hon kommer från Torsby i Värmland och uppskattade att kunna göra sin VFU inom den psykiatriska öppenvården på sjukhuset hemma i Torsby.

”Bra tillfälle att prova livet i Torsby”

– Det kändes som ett bra tillfälle att prova hur livet skulle kunna vara om jag flyttade hem till Torsby igen. Jag vet ju var sjukhuset ligger och kunde koncentrera mig på jobbet i stället för att allt skulle kännas nytt, säger hon.

Moas handledare råkade också vara hennes fotbollstränare från barndomen. Hon beskriver de fyra veckorna tillsammans som en värdefull erfarenhet.

– Jag är jättenöjd med praktiken, det var både lärorikt och roligt att se hur en arbetsterapeut jobbar inom psykiatrin. Jag fick till exempel vara med och göra intervjuer och bedömningar av hur patienter klarar moment i vardagen som att koka soppa, bre en macka eller packa upp en låda. Det var intressant att se andra bedömningsinstrument än de vi lärt oss under utbildningen.

Kan du tänka dig att flytta hem igen när du tagit examen som arbetsterapeut?

– Jag vill nog jobba i lite större städer där det finns lite mer att göra nu medan jag är ung, men jag är ganska säker på att jag kommer att flytta hem så småningom. Och om jag skulle söka jobb i Torsby har de ju redan ett ansikte på mig och vet hur jag funkar, säger Moa Westh.

Ser studenterna som blivande kollegor

För Region Värmland är samarbetet med Örebro universitet ett sätt att säkra framtidens kompetensförsörjning.

– För oss är det jätteviktigt att ta emot studenter, eftersom det ökar våra möjligheter att rekrytera dessa studenter när de är färdiga med utbildningen. Vi ser alltid studenterna som blivande kollegor, säger Eva Möllberg, verksamhetschef inom Region Värmland.

De senaste åren har studenter som läser till arbetsterapeut också erbjudits arbete som rehabiliteringsassistenter under sommaren i Region Värmland. Det innebär en bra chans för studenterna att få en inblick i arbetet – och för regionen att få engagerade sommarvikarier, enligt Eva Möllberg.

–   Att ta emot studenter berikar verksamheten, utvecklar kompetensen hos vår personal och vi får del av de senaste rönen från utbildningen. Man lär så länge man har studenter, säger hon.

Hoppas på fler studenter från Värmland

Nu hoppas Örebro universitet att fler studenter från Värmland ska upptäcka chansen att studera i Örebro och göra praktik på hemmaplan.

– Vi har redan studenter från Värmland som väljer att studera i Örebro just tack vare den här möjligheten. Nu hoppas vi att ännu fler tar chansen att läsa till arbetsterapeut hos oss, säger Maria Yilmaz, programansvarig för Arbetsterapeutprogrammet vid Örebro universitet.

Text och foto: Anna Lorentzon