This page in English

Fest och tradition när universitetet firade

Akademisk högtid inleds av ceremonimästare Henrik Scander.

Festligt, högtidligt – och bildande.
Vid Örebro universitets traditionella Akademiska högtid avlöste nya professorer, doktorer, hedersdoktorer och pristagare varandra på scenen.
Och som vanligt bjöd universitetet in allmänheten till föreläsningar i centrala Örebro.
Här är firandet i bilder.

Kulturkvarteret publik uppifrån.

Fem nya professorer – och de två vinnarna av årets pris i framstående forskningskommunikation – föreläste på Kulturkvarteret. På programmet stod bland annat dans för hälsa, preventivmedel och medias utveckling.

Jan Brynhildsen på scenen.

Professorn Jan Brynhildsen berättar om preventivmedel och vad bra de är. Här använder han kroppen för att visa spermiens väg mot äggstocken - det tar fem minuter för dem att ta sig dit.

Mats Landqvist.

Mats Landqvist, professor i retorik, har studerat kriskommunikation under pandemin. Han följde kommunikatörer i en kommun och såg att deras inställning till tid och hur snabbt det måste gå förändrades när pandemin gav dem en delvis ny roll.

Einar Prytz.

Vinnaren av det pedagogiska priset 2022, Einar Prytz, fick under ceremonin motta diplom från rektor Johan Schnürer. Han är universitetsadjunkt vid Institutionen för beteende-, social och rättsvetenskap – och har tillsammans med Mats Liljegren, universitetslektor vid samma institution, blivit utsedd till vinnare av pedagogiska priset 2022 av Örebro studentkår.

Sajda Qureshi

Sajda Qureshi, ny hedersdoktor, är professor i informationsteknik vid University of Nebraska i Omaha, USA. Hennes forskning handlar om hur teknik kan bidra till en bättre och mer hållbar värld och därmed också till FN:s hållbarhetsmål.

Sofi Oskarsson och Mats Lundmark

Sofi Oskarsson tog emot lagerkransen av professor Mats Lundmark, som en av 38 nyblivna doktorer.

Professorerna i rad.

Fyra nya professorer installerades: Thomas Strandberg, Mats Landqvist, Jan Brynildsen och Thomas Barow.

Studenterna med flaggor.

Studenternas fanborg går först i processionen in till ceremonin. Fyra nya professorer installerades och 38 doktorer promoverades. Dessutom uppmärksammades årets hedersdoktorer, pedagogiska pristagare och mottagarna av det nya priset i forskningskommunikation.

Anna Duberg med rektor

Anna Duberg har belönats med ett av två nya priser för framstående forskningskommunikation från The Hamrin Foundation och Örebro universitet. Hennes forskning har lett till att många unga har fått en förbättrad psykisk hälsa – genom dans. Anna Duberg är i grunden leg. fysioterapeut inom barn- och ungdomspsykiatri och affilierad forskare vid Örebro universitet.

Owasim Akram, ny doktor, tillsammans med sin dotter Wasifa Alveen Ayesha och hustrun Rebaka Sultana.

Owasim Akram, ny doktor, tillsammans med sin dotter Wasifa Alveen Ayesha och hustrun Rebeka Sultana.

Lena Rådström Baastad deltog i den Akademiska högtiden för första gången som landshövding i Örebro län.

Seniorprofessor Bert Allard laddade med snittar tillsammans med nyblivne doktorn Olof Säll och hans hustru Miriam Säll.

Musikhögskolans Kammarkör

Musikhögskolans Kammarkör deltog med bland annat finalkören Det sanna har segrat och kröner med glans - ur Mozarts opera Trollflöjten.

Johan Pehrson, Joakim Larsson och Johanna Näslund utanför Aula Nova

Johan Pehrson, partiledare för Liberalerna, laddade för den Akademiska högtiden tillsammans med Joakim Larsson, professor i miljöfarmakologi, som prisades för sin kommunikation om forskning, här tillsammans med sin sambo Johanna Näslund.

Rektor Johan Schnürer.

Rektor Johan Schnürer bar den rektorskedja som används vid högtidliga sammanhang. Den var en gåva från dåvarande landstinget och kommunerna i Örebro län vid universitetets bildande. Kedjan är utformad av konstnären Mia Spjut-Molin.

Maten vid Akademisk högtid.

Jens Ericsson, som till vardags leder de svenska kocklandslagen, ansvarade för bankettmåltiderna vid Örebro universitets Akademiska högtid. Till sin hjälp hade han förstaårsstudenterna på Restaurang- och hotellhögskolan.

Elisabeth Svantesson.

Finansminister Elisabeth Svantesson är alumn från Handelshögskolan vid Örebro universitet. På bilden syns hon tillsammans med Märta Larsen och Caroline Dieker.

Mattias Klum.

Den kände naturfotografen Mattias Klum hälsar på nya landshövdingen Lena Rådström Baastad. Mattias Klum har precis inlett ett nytt samarbete med Örebro universitet.

Jana Klánová, professor i miljökemi vid Masaryk University i Brno, Tjeckien,.

De fyra nya hedersdoktorerna bjöd på öppna föreläsningar i samband med Akademisk högtid. Jana Klánová, professor i miljökemi vid Masaryk University i Brno, Tjeckien, föreläste om hur människans hälsa kan skyddas från miljögifter.

oto: Kicki Nilsson/Icon photography
Maria Elisson