Ojämlik tillgång till företagshälsovård i Sverige

Det är bekymmersamt att nästan fyra av tio anställda i Sverige saknar tillgång till företagshälsovård, menar Anna-Karin Mouazzen.
Det behövs fler specialister inom företagshälsovården – och fler svenskar måste få tillgång till företagshälsovård. Det konstaterar forskaren Anna-Karin Mouazzen i sin avhandling.
– Ingen ska bli sjuk eller dö på grund av jobbet, säger hon.
Enligt arbetsmiljölagen har arbetsgivare skyldighet att se till att de anställda har tillgång till den företagshälsovård ”som arbetsförhållandena kräver”. En alltför luddig beskrivning, enligt Anna-Karin Mouazzen, specialistsjuksköterska i företagshälsovård och forskare vid Örebro universitet.
Statistiken visar nämligen att bara runt 60 procent av alla som har ett arbete i Sverige har tillgång till företagshälsovård idag. Av dem är det bara en tredjedel som enligt branschens egen uppskattning har tillgång till välfungerande företagshälsovård.
– Det mest bekymmersamma är att närmare 40 procent av alla anställda i Sverige är helt utan företagshälsovård i dag. Ungefär hälften av dessa arbetar i företag med mindre än 50 anställda, säger Anna-Karin Mouazzen.
Viktigt med oberoende företagshälsovård
Dessutom kan det spela roll om företagshälsovården är privat eller drivs inom en organisation, som kommunhälsan och regionhälsan. Anna-Karin Mouazzen menar att det är viktigt att företagshälsovården månar om sitt oberoende och inte går arbetsgivarens ärenden.
– Å andra sidan kan en företagshälsa som är en del av organisationen ofta jobba mer förebyggande med arbetsmiljön, eftersom den inte har krav på sig att tjäna pengar.
Vissa arbetsgivare använder företagshälsovården som ett sätt att skapa goodwill hos de anställa – i stället för att satsa pengarna på systematiskt arbetsmiljöarbete, enligt Anna-Karin Mouazzen.
– Många organisationer har inte kunskap om vad det är de ska upphandla. Det är onödigt att pengarna går till vacciner och tester som finansieras genom skatten. Vi ser också att många företag erbjuder tre samtal till anställda som behöver stöd, och som sedan aldrig återkopplas till arbetsgivaren. Risken är att inget görs för att förbättra arbetsmiljön.
Vill se fler specialister i företagshälsovården
Något som förvånade Anna-Karin Mouazzen i arbetet med avhandlingen är att många som arbetar inom företagshälsovården saknar specialistutbildning.
– Min forskning visar att professionerna i företagshälsovården upplever att det sociala klimatet är gott och att arbetsmiljön är innovativ och jämlik. Man känner tillit till och respekt för varandra. Men om det inte finns stöd från ledningen eller om det finns personer i teamet som inte har adekvat utbildning så försvåras teamsamverkan, säger hon.
Fler som arbetar inom företagshälsovården behöver ha specialistkunskaper för att möta sina kunder och deras behov, menar Anna-Karin Mouazzen.
– Specialistkunskaper är också nödvändiga för att kunna vara en oberoende expertresurs med kunskap om arbetsmiljö och rehabilitering som kan identifiera och beskriva sambandet mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet och hälsa – för att kunna främja hälsa, förebygga ohälsa och rehabilitera efter sjukdom eller olycka i arbetslivet. Ingen ska bli sjuk eller dö på grund av jobbet, säger hon.
Anna-Karin Mouazzen har i sin avhandling undersökt hur yrkesverksamma inom svensk företagshälsa upplever det interprofessionella samarbetet i team och hur deras psykosociala arbetsmiljö ser ut. Studien bygger på tre kvantitativa delstudier och en kvalitativ, inklusive enkätdata och fokusgruppsintervjuer.
Här kan du ta del avhandlingen Interprofessional team collaboration and work environment in the occupational health service in Sweden: The professionals’ perspective.
Fakta om företagshälsovård i Sverige
- 60 % av de sysselsatta har tillgång till företagshälsovård via arbetsgivaren.
- Män har något högre tillgång (61 %) än kvinnor (59 %).
- Yngre har sämre tillgång än äldre.
- Fast anställda har betydligt bättre tillgång än visstidsanställda.
- Tillgången varierar stort mellan branscher och sektorer.
- Endast en tredjedel bedöms ha tillgång till välfungerande företagshälsovård.
- Cirka 40 % saknar helt företagshälsovård – hälften av dessa arbetar i små företag (under 50 anställda).
Källa: Arbetsmiljöverkets undersökning Arbetsmiljön 2021 och Branschfakta från Sveriges Företagshälsor,
Tre tips till dig som är arbetsgivare
Forskaren Anna-Karin Mouazzen bjuder på tre tips till dig som är arbetsgivare för hur du ska göra för förbättra arbetsmiljön för dina anställda och visa att du tar arbetsmiljöfrågor på allvar:
- Använd arbetsmiljöverkets material om Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) och riskbedömning av arbetsmiljön (Arbeta med arbetsmiljön - Arbetsmiljöverket).
- Läs på inför upphandling av företagshälsovård eller när ni ska köpa tjänster från företagshälsan (Köpa tjänster från företagshälsan - privat sektor | Sveriges Företagshälsor eller Upphandla tjänster från företagshälsan - offentlig sektor | Sveriges Företagshälsor).
- Använd den kompetens som finns i företagshälsovården. Långvariga och trygga relationer mellan arbetsgivare och företagshälsa leder till friskare arbetsplatser.
Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Lorentzon