Örebro universitets nya serie: Krimprofessorn svarar

Örebro universitet lanserar nu Youtubeserien ”Krimprofessorn svarar – Myter och vetenskaper om brott”
I huvudrollen: Kriminologi- och psykologiprofessorn Henrik Andershed.
- Jag hoppas kunna nyansera mediebilden av brott och dess orsaker, säger han.

Tre avsnitt finns redan ute på Youtube. Tre avsnitt som fokuserar på ämnet psykopati. Henrik Andershed svarar bland annat på frågorna: Vem blir psykopat? Är alla psykopater kriminella? Finns det kvinnliga psykopater? Och många andra frågor i ämnet.

- Jag kommer berätta i några första avsnitt om psykopati, om vad det är och vad vi vet från forskning snarare än från Hollywood. I senare avsnitt kommer jag prata om teorier och forskning om brottslighetens orsaker, hur vi kan förebygga brott och otrygghet och varför jag anser att en nollvision mot brott är en genial idé och mycket annat, säger Henrik Andershed.

Vad är syftet med serien?
- Syftet är att sprida kunskap om brott på ett nyanserat sätt som en viktig motvikt mot den ofta snedvridna bilden vi vår via media flera gånger varje dag via social medier och nyhetssändningar. Vi vill visa upp den forskning vi gör här i kriminologiämnet vid Örebro universitet för allmänheten, framtida och nutida studenter, beslutsfattare, andra forskare, med fler.

Tanken är att nya avsnitt ska komma ut med jämna mellanrum på Örebro universitets Youtubekanal.
- Det här är ett försök att producera och paketera forskning på ett lite mer lättillgängligt sätt. Med en lite mer Youtube-kompatibel redigering och paketering, säger Linus Mattisson, producent och redaktör för serien.

Han fortsätter:
- Vi ser Youtube som en spännande kanal att nå ut med vår kommunikation, särskild till nya potentiella studenter.

Länkar till alla tre avsnitt:

Text och foto: Linus Mattisson