Örebroprofessor i Skolverkets nya vetenskapliga råd

Andreas Bergh

Skolverket har inrättat ett vetenskapligt råd som ska ge vägledning i hur forskning och beprövad erfarenhet kan användas i skolans utveckling, styrning och praktik. Andreas Bergh, professor i pedagogik vid Örebro universitet, är en av ledamöterna.

Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström är rådet ordförande.
Tio forskare från olika lärosäten ingår:

Andreas Bergh, Örebro universitet
Ulrika Bergmark, Luleå tekniska universitet
Agneta Gulz, Lunds universitet
Mona Holmqvist, Lunds universitet
Pernilla Nilsson, Högskolan i Halmstad
Thomas Nygren, Uppsala universitet
Hanna Palmér, Linnéuniversitetet
Michael Tengberg, Karlstads universitet
Jonas Vlachos, Stockholms universitet
Helene Ärlestig, Umeå universitet

Läs mer på Skolverkets hemsida

– Det känns som ett väldigt viktigt och spännande uppdrag att få möjlighet att bidra till, säger Andreas Bergh.
 
Rådet ska ge råd och vägledning i Skolverkets regeringsuppdrag, egna aktiviteter, arbetssätt, processer och metoder.
 
– Jag hoppas att rådet ska kunna bli ett bra stöd till Skolverket och att jag i den bredd som återspeglas i dess sammansättning ska kunna bidra med mina erfarenheter, säger Andreas Bergh.

Stärka skolan 

Han påpekar att det finns en fantastisk kraft i förskolor och skolor men också utmaningar både på samhällsnivå och inom utbildningsområdet.
 
– För att skolan ska kunna stärkas som en positiv och sammanhållande demokratisk kraft är det angeläget att hitta kloka vägar i en styrning som över tid blivit alltmer komplex.
 
– Det blir då viktigt att både brett förstå relationen mellan politik och pedagogisk praktik och att mer specifikt skapa så goda förutsättningar som möjligt för förskolans och skolans olika professionsgrupper, och därmed ytterst för den utbildning som erbjuds barn och ungdomar.