Örebrostudenter medverkar i digitalt utbytesprogram

Två bärbara datorer.

Utbytesprojektet som startade vid Örebro universitet har deltagare från Kina, Kanada, England och Sverige.

Studenter vid Örebro universitet delar med sig av både forskning och kultur via digitala träffar.
– Det här är vad vi kan göra för doktoranderna när de inte kan resa till konferenser, säger initiativtagare Leo Yeung.

Medverkande lärosäten
i Leo Yeungs utbytesprogram

• City University of Hong Kong
  • Tongji University, Shanghai Kina
  • Institute of Zoology, Beijing Kina
  • Chinese Academy of Sciences, Kina
  • Medical University of Vienna, Wien Österrike
  • Umeå Universitet, Sverige
  • University College London
  • Carleton University, Ottawa Kanada

Universitetslektor Leo Yeung startade ett digitalt utbytesprogram mellan Örebro universitet och sex andra lärosäten. Syftet är att studenterna ska kunna dela sin forskning med varandra. I presentationerna finns också en del där de berättar om kulturen i landet de bor i.

– Totalt 21 personer har varit med. De höll varsin presentation på 20 minuter, och sedan fick de svara på frågor från deltagarna, säger Leo Yeung.

En av de medverkande var doktoranden Felicia Fredriksson från Örebro universitet.

– Det gick väldigt bra, alla var där för att lära sig, och vi fick mer kunskap och förståelse för andras projekt. Vi var doktorander och masterstudenter från olika delar av världen, säger hon.

Fler möjligheter

Felicia Fredriksson är kemist och forskar om högflourerade ämnen, även kallade PFAS. Hon presenterade delar av sitt doktorandprojekt för de andra deltagarna. Att digitala möten ökat till följd av coronapandemin ser hon som något positivt.

– Tillgängligheten skapar fler möjligheter att vara med, men man kommer aldrig kunna få samma kontakt i ett webbinarium som en fysisk konferens. En mix av digitala och fysiska konferenser skulle vara optimalt.

Leo Yeung startade utbytesprogrammet eftersom han anser att det är viktigt för doktoranderna att träffa andra inom samma område och utbyta kunskap och erfarenheter. Presentationerna har hållits på eftermiddagen i Sverige, samtidigt som det är morgon i Nordamerika, och kväll i Kina.

– På grund av coronaviruset måste de flesta studenter stanna hemma. Som utbildare måste vi hitta metoder att motivera dem att sprida sina kunskaper internationellt, samtidigt som de breddar sitt nätverk, säger Leo Yeung.

Nytt program

Studenterna har själva varit ansvariga för att genomföra uppgiften, presentera de som ska tala och moderera den efterföljande diskussionen.

Leo Yeung planerar att utföra ett nytt digitalt utbytesprogram till hösten. Han hoppas att andra lärare på universitetet tar efter och börjar använda sig av metoden.

– Idén till programmet kom när jag blev tillfrågad att hålla en presentation för studenter vid Carleton University i Kanada. Då svarade jag att mina studenters arbete är mycket mer intressant än mitt.

Text: Mikael Åberg