Örebrostudenter vill minska frukostsvinnet och hjälpa hemlösa

Maximilian Emmerik, Kristoffer Kirkerud och Stanislav Olsson utanför en byggnad på Örebro universitet.

Maximilian Emmerik, Kristoffer Kirkerud och Stanislav Olsson går sista terminen på systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet och har utvecklat den tekniska plattformen för Bshrd.

Tre studenter vid Örebro universitet har under våren utvecklat en tjänst som ska minska matsvinnet på hotell och samtidigt stödja hemlösa. ”Det har varit roligt att jobba mot riktiga kunder med en innovation som har för avsikt att lösa ett problem och göra världen lite bättre”, säger Maximilian Emmerik.

Idén till tjänsten Bshrd, som är en förkortning av de engelska orden be shared, kommer från Annika Grälls, programansvarig för Mat och måltid vid Alfred Nobel Science Park. Det var under Handelskammarens årliga möte Utsikt, som hon under ett samtal med Pia Liljenroth och Pia Engwall på IT-företaget Knowit Örebro började diskutera om och hur de tillsammans skulle kunna utveckla en innovation för att minska matsvinnet från hotell.

– Omkring femton procent av alla svenskar hoppar över frukosten. För hotellen innebär det stora mängder matsvinn, eftersom det ändå måste lagas mat så att den räcker till alla, säger Annika Grälls.

Bara i Örebro län handlar det om nästan 700 000 hotellövernattningar varje år.

Samarbete med företag

Lösningen blev ett samarbete mellan Alfred Nobel Science Park, Örebro Stadsmission, Clarion Collection Hotel Borgen och Knowit Örebro. Genom Knowit Örebro knöts tre studenter till projektet: Maximilian Emmerik, Kristoffer Kirkerud och Stanislav Olsson, som studerar sista terminen på systemvetenskapliga programmet vid Örebro universitet.

Studenterna har under vårterminen varit på plats hos och handletts av Knowit i arbetet med att utveckla den tekniska plattformen för Bshrd inom ramarna för sitt systemvetenskapliga utvecklingsprojekt. Var fjortonde dag har de träffat alla samarbetsparter för att analysera och diskutera hur de kan utveckla tjänsten på bästa sätt. Även receptionisterna på Clarion har fått vara med och testa Bshrd.

– Just att få jobba med riktiga kunder har vi lärt oss jättemycket av. Att vi har haft så tät kontakt har också gjort att vi fått ett bra slutresultat, för då har vi kunna fånga upp sådant som gått åt fel håll och förstärka sådant som varit bra, säger Kristoffer Kirkerud.

Bra för miljön

Bshrd fungerar som en hemsida, där hotellgästen redan vid incheckningen kan välja att donera sin frukost eller helt enkelt att betala för en extra frukost. Hotellet kan på så vis anpassa mängden mat som lagas – och förbinder sig samtidigt att skänka motsvarande slant till välgörenhet. Hotellgästen får ett tack från välgörenhetsorganisationen, och information om hur insatsen kan göra skillnad.

– Ett innovativt projekt där både miljö och social hållbarhet står i fokus. Minskat matsvinn ger oss möjligheten att mätta hungriga magar, ett win-win-samarbete, säger Katarina Åkerling Lindholm, verksamhets- och kanslichef på Örebro Stadsmission.

Hotellen bidrar till en god sak, och den enskilda hotellgästen kan hoppa över frukosten med gott samvete, och också dela sin goda gärning i sociala medier.

– På så sätt kan man visa att man är med och hjälper världen och kanske inspirera andra till att involvera sig, säger Stanislav Olsson.

Presentation på måndag

I dagarna har prototypen och webblösningen för Bshrd blivit färdiga, och på måndag klockan 13.30 kommer projektet att presenteras under en pressträff på Alfred Nobel Science Park.

– Vi håller på med sista finputsningen nu för att se till att allting fungerar som det ska, vi trippelkollar allt, säger Maximilian Emmerik.

Än så länge är projektet inriktat på frukostar och hotellbranschen. Men på sikt ser Annika Grälls stora möjligheter för fler branscher att hänga på.

­–  Att både minska matsvinn och hjälpa utsatta på samma gång tror jag känns bra för många. Tanken med innovationen är att man gör gott för miljön, samtidigt som man också bidrar till att göra livet bättre för människor som har det svårt, säger Annika Grälls.

Text: Anna Lorentzon, Jesper Eriksson
Foto: Anna Lorentzon