Paul Svensson, hedersdoktor: ”Matrester är det nya exklusiva”

Paul Svensson, kock och matvisionär, är ny hedersdoktor vid Örebro universitet.
– De är oerhört ärofyllt men också en bekräftelse på att det jag gör är mer än mat på bordet varje, dag. Det gör mig lycklig, säger han.

Paul Svensson driver flera restauranger, bland annat den på Fotografiska museet i Stockholm, som 2017 utsågs till världens bästa museirestaurang. Han har skrivit en rad kokböcker och föreläser flitigt.

Han har arbetat på en rad stjärnkrogar och representerade Sverige i VM för kockar, Bocuse d’Or,  2003.

I motiveringen till utnämningen stå bland annat: ”Han är en engagerad förespråkare för hållbar njutning, alltså mat som smakar exceptionellt samtidigt som den gör gott för vår hälsa och vår planet.”

För Paul Svensson är matsvinnet en av vår tids största problem – men det finns lösningar:

– Det handlar mycket om att få matrester att bli det nya exklusiva. Idag slänger många bort sina bästa matupplevelser, säger han.

– All mat som tappat en massa vatten smakar mycket mer, som skrumpna rotfrukter. Många gånger slänger vi bort den godaste smaken och det vi lagade igår är i många fall godare idag, som lasagnen.

Kombinationen att använda så mycket som möjligt av en grönsak, omvandla den till godaste maten och samtidigt minska svinnet kokar ihop till en matfilosofi som enligt motiveringen till hedersdoktoratet får ”måltiden och ekologi att sammanstråla i begreppet måltidsekologi”.

I samarbetet med Örebro universitet är Paul Svenssons kunskap och erfarenhet av stor relevans för både utbildning och forskning vid Restaurang- och hotellhögskolan och Institutionen för naturvetenskap och teknik. Motiveringen konstaterar: ”Utnämningen av Paul Svensson till hedersdoktor både stödjer och stärker Örebro universitetets arbete och profil på hållbarhetsområdet”.

Paul Svensson ger lördag 1 februari kl. 12.20 en föreläsning, "Det nya goda – från kaviar och anklever till potatisskal och hållbarhetsgris",  på Conventum Konferens (Medborgarhuset) i Örebro, som en del av Örebro universitets traditionella dag med populärvetenskapliga föreläsningar, alla gratis och öppna för allmänheten.

Paul Svensson berättar under sin föreläsning bland annat om sin favoritgrönsak – purjolöken.