Här överraskas vinnarna av Pedagogiska priset: ”Det finaste priset man kan få”

Sara Frödén överraskas av Örebro studentkår.

Sara Frödén var en av de två lärare som överraskades av Örebro studentkår, studenter och kollegor.

Det var överraskningarnas dag på Örebro universitet.
Två lärare fick det glada beskedet mitt under sin undervisning: du har vunnit det pedagogiska priset.
– Det är det finaste priset man kan få, säger pristagaren Sara Frödén.

En trång sal i Forumhuset i Örebro fylldes snabbt med gratulanter under förmiddagen. Sara Frödén trodde att hon skulle möta en grupp studenter, som vanligt. I stället blev det blommor och jubel för en av årets två pedagogiska pristagare.

– Jag blev jätteöverraskad, säger hon.

Sara Frödén arbetar sedan 2012 som lektor i pedagogik på Örebro universitet. Hon forskar och undervisar på lärarutbildningen.

I motiveringen beskrivs hon bland annat som ”en pedagog med både skicklighet och närvaro, inte bara för att hon behärskar sitt ämne väl, utan dessutom lyckas hon skapa en undervisningsmiljö där kunskap blir levande och meningsfull. Studenterna beskriver hur Sara varierar sina undervisningsmetoder på ett sätt som väcker engagemang och nyfikenhet.”

– Undervisning är otroligt viktigt. Det är en stor fördel att jag kan integrera min egen forskning. Det gör ju att man blir ännu mer engagerad. Men jag tycker också väldigt mycket om att skapa kurser och tänka igenom pedagogiska upplägg, säger Sara Frödén.

Inspirerar och visar nytänkande

Priset delas ut av Örebro studentkår på uppdrag av universitetet till två lärare som inspirerar och visar nytänkande i undervisningen. Det har delats ut sedan 1999, alltså under alla år Örebro har varit universitet. Totalt hade det kommit in runt 300 nomineringar från studenter i år.

– Det är viktigt att vi uppmärksammar de lärare som verkligen utmärker sig i sin pedagogiska skicklighet. Det är så värdefullt med bra lärare som engagerar sig i sina studenter, säger Ebba Löfgren, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar på Örebro studentkår.

Ännu ett oväntat besök

Strax efter lunch var det dags för nästa pristagare att få oväntat besök.

I en sal i Gymnastik- och idrottshuset förklarade Adrian Hosford-Donovan en Powerpointbild när dörren öppnades och ett stort jubel bröt ut.

Han är universitetsadjunkt i idrottsfysiologi och undervisar främst på Tränarprogrammet och Ämneslärarprogrammet. Där handlar det ofta om anatomi, idrottsfysiologi, träningslära och träningsmetodik, samt fysiologiska testmetoder kopplade till idrott och fysisk aktivitet för sjukdomsprevention. Just att hindra sjukdom med fysisk aktivitet var det som stod på schemat under eftermiddagen.

Adrian Hosford-Donovan med blommor framför en vit duk med en Powerpointpresentation.

Adrian Hosford-Donovan fick förvånat avbryta sin Powerpointpresentation om hälsa när kollegor och studenter kom in med blommor och jublade för honom.

I motiveringen nämns bland annat hans förmåga att förklara svåra saker så att alla studenter förstår: ”Han förstår att anatomi kan vara överväldigande och det formar hans sätt att undervisa på. När något är oklart stannar han upp, provar en annan förklaring eller visar en ny illustration tills han märker att gruppen är med. Denna kompetens, att säkerställa förståelse, beskrivs som en av hans mest utmärkande kvaliteter.”

–  Jag är helt chockad och väldigt, väldigt överraskad. Det är fint att få bekräftelse på att jag gör ett bra jobb med studenterna, säger Adrian Hosford-Donovan.

2024: Åsa Källström och Tomas Denk

2023: Jenny Bonnevier och Tommy Borglund

2022: Einar Prytz och Mats Liljegren

2021: John Barnes och Magnus Hansson 

2020: Annika Göran-Rodell och Joakim Petersson 

2019: Ann Kördel och Claes Holm

2018: Karl-Magnus Edberg och Helena Stålnacke

2017: Inger Adolfsson och Eric Borgström

2016: Senem Eken och Henric Bagerius

2015: Carina Lidström och Giacomo Lindgren Zucchini

2014: Magnus Hansson och Therése Skoog

2013: Linda Söderlindh och Carl-Johan Wase

2012: Helen Andersson och Jürgen Degner

2011: Ylva Svensson och Pär-Yngve Andersson

2010: Karin Engström och Hans Hedén 

2009: Elisabeth Legl och Marcus Sundhäll 

2008: Katarina Swartling Widerström och Mats Lindberg 

2007: Elisabeth Legl och Jörgen Stenlund

2006: Louise Berglund och Detlef Quast 

2005: Ulf Larsson och Catharina Sitte-Durling

2004: Emma Engdahl och Jan Malmgren 

2003: Ulla Ohlsson och Hans Larsson 

2002: Maj Bodin och Mats Bornvik 

2001: Munir Dag och Bodil Sundberg

2000: Yang Liu och Albena Zaharieva

1999: Ann-Cathrine Åquist och Anders Avdic 

Motivering Sara Frödén, pristagare 2025:

Som en av två vinnare av det pedagogiska priset beskrivs Sara Frödén som en lärare som gör skillnad för studenternas lärande och deras personliga utveckling. I nomineringarna framträder Sara som en pedagog med både skicklighet och närvaro, inte bara för att hon behärskar sitt ämne väl, utan dessutom lyckas hon skapa en undervisningsmiljö där kunskap blir levande och meningsfull. Studenterna beskriver hur Sara varierar sina undervisningsmetoder på ett sätt som väcker engagemang och nyfikenhet. Enligt studenterna har Sara förmågan att läsa av gruppen och anpassa undervisningen efter klassen, vilket skapar trygghet, delaktighet och ett aktivt lärandeklimat.

Det nämns också hur Sara tar ett helhetsgrepp om kurserna hon ansvarar för. Hon väljer litteratur som känns relevant och aktuell, där hon utformar examinationsuppgifter som tydligt knyter an till studenternas framtida yrke. Som pedagog lyfts Sara fram som inlyssnande och engagerad. Genom att använda exempel från sin egen forskning och praktiska erfarenhet, bidrar hon till att fördjupa resonemangen vilket möjliggör att skapa nya perspektiv hos studenterna. Sara har stärkt förmågan att omsätta kunskap i praktiken, väckt motivation och gett nya sätt att förstå frågor som berör sådant som konflikthantering, hållbarhetsarbete och kritiskt tänkande. Genom sin pedagogiska skicklighet och sitt genuina intresse för studenternas lärande, där hon också uppmuntrar till studentinflytande, visar Sara varför hon är en värdig vinnare av årets pedagogiska pris.

Motivering Adrian Hosford-Donovan, pristagare 2025:

Som den andra vinnaren av Örebro studentkårs pedagogiska pris, menar studenterna att Adrian är en lärare som gör anatomi tillgängligt, begripligt och meningsfullt. Detta även för studenter som kan uppleva ämnet som extra svårt och utmanande. Han besitter således en förmåga att översätta komplex kunskap till något som går att ta till sig, steg för steg. Det är inte bara strukturen i hans genomgångar och lektionsplaneringar som lyfts fram, utan hur han skapar förståelse. Adrian förankrar nya begrepp i tidigare kursmoment, där han återkommer till centrala principer och skapar sammanhang som gör att studenterna känner sig trygga genom hela lärprocessen.

Nomineringarna visar dessutom att Adrian har en tydlig lyhördhet inför studenternas olika perspektiv. Han förstår att anatomi kan vara överväldigande och det formar hans sätt att undervisa på. När något är oklart stannar han upp, provar en annan förklaring eller visar en ny illustration tills han märker att gruppen är med. Denna kompetens, att säkerställa förståelse, beskrivs som en av hans mest utmärkande kvaliteter. Adrian besitter en egenskap som gör att ingen halkar efter, oavsett förkunskaper. Studenterna återkommer även till hur Adrian skapar ett klimat där frågor inte bara tolereras, utan att det blir en självklar del av undervisningen. Adrian skapar ett lärande som präglas av nyfikenhet och glädje, enligt studenterna själva.

Örebro studentkår har sedan 1999 delat ut pedagogiska priset till två lärare som ”visat vilja och förmåga att tillsammans med studenterna skapa en studiesituation som på akademisk grund präglas av nytänkande inom högskolepedagogik, aktiv kunskapsutveckling, kritiskt tänkande och med internationella perspektiv”.

Varje år får alla studenter vid Örebro universitet nominera lärare som de anser förmedlar kunskap på ett alldeles extra engagerat sätt. En bedömargrupp från Örebro studentkår och studenter utser sedan vilka lärare som får priset. Inför bedömningen får bedömargruppen inte se namn, kön eller institutionstillhörighet på de nominerade lärarna.

När pristagarna väljs av Örebro studentkårs bedömargrupp utgår gruppen från fem kriterier, vilket innebär att antalet nomineringar per lärare inte är av stor vikt. Fokus är att nomineringen ska uppfylla kriterierna, inte antalet nomineringar en lärare har fått. Örebro studentkår har valt den metoden för att få en bredd av pristagare, oberoende av kursens storlek.

Inför pedagogiska priset 2021 reviderades avtalet mellan Örebro universitet och Örebro studentkår. I det nya avtalet förändrades formuleringen ”priset ska tilldelas en man och en kvinna” till ”priset ska tilldelas två personer”. Örebro universitet och Örebro studentkår ser ett värde av att valet av pristagarna ska vara könsneutralt. 

Bedömargruppens fem kriterier:

Akademisk grund
Hur visar läraren att hen har breda, aktuella och forskningsanknutna kunskaper i ämnet?

Nytänkande inom högskolepedagogik
Hur använder läraren olika undervisningsmetoder för att anpassa undervisningen till olika nivåer och målgrupper?

Aktiv kunskapsutveckling
Hur skapar läraren engagemang hos sina studenter?
Hur märks det att läraren lyssnar till och använder återkoppling från studenterna för att utveckla sin undervisning?

Kritiskt tänkande
Hur uppmuntrar läraren till en utveckling av studenternas kritiska tänkande och problemlösningsförmåga?

Internationella perspektiv
Hur visar läraren öppenhet för olika erfarenheter och mångfald?

 

Text: Jesper Mattsson
Foto: Emilia Olaisson och Jesper Mattsson