This page in English

Premiär för app som hjälper dig hitta rätt

Katarina Hjärtmyr och Mikael Wetterstrand på campus

Katarina Hjärtmyr och Mikael Wetterstrand.

Vilse på campus? Nu finns hjälp att få. Appen MazeMap införs på Örebro universitet och är ett verktyg för att minska stressen för alla som inte har total koll på alla lärosalar och mötesplatser.

MazeMap-appen laddas enkelt ner till din mobil från App Store om du har Iphone eller från Google Play om du har Android.

– Appen är främst till för studenter, men vi ser från andra lärosäten att den används i hög grad av personal, säger Katarina Hjärtmyr, verksamhetsutvecklare på Campusavdelningen.

– Vi hoppas också att MazeMap ska underlätta för externa gäster, för hitta rätt på campus men också få veta hur de ska parkera på bästa sätt, säger Mikael Wetterstrand, enhetschef på vid Campusavdelningen.

MazeMap är en interaktiv karta, appen är gratis och finns att ladda ner på de vanliga ställena men också via oru.se. MazeMap finns på flera andra universitet och utvärderingar visar att den kan minska stress och osäkerhet för studenter på väg till föreläsningar och möten.

– Vid universitetet i Trondheim har denna kart-app toppat listan över ”viktigaste studentappen”, konstaterar Katarina Hjärtmyr.

Hon och Mikael Wetterstrand påpekar att appen är något av en betaversion:

– Så här början så ber vi om viss förståelse för att den inte är helt anpassad till våra lokaler.  Vi ska utveckla den efter universitetets specifika förutsättningar och tar tacksamt emot synpunkter på epost, This is an email address.

Text och foto: Micael Jonsborg