Rekordmånga Örebroforskare mötte skolklasser runt om i landet
Från Trelleborg till Sundsvall, från husdjurs betydelse för barns psykiska hälsa till FN:s klimatpanel. Rekordmånga forskare från Örebro universitet deltog i satsningen "Låna en forskare" – där de mötte skolklasser och berättade om sin forskning.
Maria Camacho Doyle möttes av stort engagemang när hon berättade för skolklasser om sin forskning om brott och hur brott kan förebyggas. Den här gången deltog hon inte bara digitalt – hon besökte också åttondeklassare på Pops Academy Karl Johan i Örebro.
– Det var så kul och jag fick frågor om allt möjligt. Jag hann knappt gå igenom min presentation, säger hon.
Men eleverna var inte bara nyfikna på brottsforskning. De ville också veta hur en vanlig arbetsdag kan se ut för en forskare och vad Maria Camacho Doyle själv läste på gymnasiet.
– Jag hoppas att jag sådde ett frö hos några om att de kan arbeta på ett universitet.
En självklar del av forskarrollen
– Jag tycker att det är jättekul att prata med barn i olika åldrar om min forskning och väldigt viktigt, säger Anna-Karin Larsson, historiker och docent i socialt arbete.
Hon forskar om husdjurs betydelse för barns psykiska hälsa och välbefinnande, ett ämne som många elever kunde relatera till. Bland deltagarna fanns både tioåringar och gymnasieelever som läser Naturbruksprogrammet med inriktning djurvård i Borlänge, samt studenter från Löftadalens folkhögskola.
– Jag skulle verkligen vilja uppmuntra fler kollegor att göra det här. Det är både utvecklande och intressant. För mig är det en självklar del av forskarrollen att nå ut till fler i samhället, och det här är ett sätt att nå de unga.

Elever fick inblick i bioteknik
På Rinmangymnasiet i Eskilstuna fick elever som läser naturspecialisering en inblick i aktuell forskning när Karin Franzén föreläste om sin forskning inom biomedicin.
– Just nu läser eleverna en fördjupning inom bioteknik och astrofysik. Karin Franzéns forskning passade väldigt bra inom bioteknik och gav oss en chans att visa elever vad som görs just nu inom fältet, säger Mattias Dahlgren, gymnasielärare i matematik och fysik, vid Rinmangymnasiet i Eskilstuna.
– Jag ville också förmedla att man ska följa sitt hjärta när man väljer utbildning. Det gjorde jag, säger Karin Franzén.
Låna en forskare är ett enkelt sätt för skolor, ideella föreningar och arbetsplatser att komma i kontakt med forskare – på plats eller digitalt. Forskarna berättar om sitt ämne och hur det är att arbeta som forskare.
Konceptet har länge varit en del av ForskarFredag, men drivs nu som ett eget projekt på nationell nivå.
Text: Jasenka Dobric
Foto: Privat