Rektorsblogg: Trots allt – universitetsvardag i orostider

En person går utanför Långhuset på Örebro universitet.

Foto: Terése Andersson

Det ryska anfallskriget i Ukraina pågår fortfarande, till priset av oerhört mänskligt lidande.
Miljoner människor är på flykt och en del har redan kommit till Sverige. Diskussioner pågår om hur lärosätena gemensamt skall kunna bistå studenter och ukrainska kollegor.

Den ryska regimen är motståndare till demokrati, fritt internationellt samarbete och yttrandefrihet, allt det som ett universitet står för. I dessa orostider har vi därför som svenskt universitet ett alldeles extra stort ansvar att utveckla våra studenters förmåga till kritiskt tänkande och demokratisk motståndskraft.

Samtidigt pågår trots allt också en universitetsvardag med undervisning och forskning. Studenter och medarbetare är tillbaka på campus efter pandemins senaste våg. Undervisning bedrivs på ny-normala sätt där lärare tar tillvara erfarenheterna från snabbdigitaliseringen. Just nu sitter också många forskare och skriver ansökningar till forskningsråd och stiftelser. En absolut nödvändighet för universitetets framtida utveckling.

Musikhögskolans studenter ger konserter, vi får ministerbesök och universitetsledningen har haft den årliga myndighetsdialogen med departement och statssekreterare. Medarbetarundersökningen visar stor stolthet över att arbeta vid Örebro universitet och många bidrar i arbetet med att utveckla ny vision och strategiska mål. Studenter och lärare planerar examensceremonier, universitetet förbereder valborgsfirande, akademisk högtid och personalhögtid. Alla längtar vi efter en kommande sommarledighet.

Allt detta, och mer därtill, behövs för att upprätthålla den normalitet som är motvikten till krigets vansinne.

Johan Schnürer

Rektor

Ps Statssekreterare och departement var mycket nöjda med verksamheten vid Örebro universitet. Inte minst över hur vi strategiskt hanterat myndighetskapitalet.