Så testar du dig om du tror att du har covid-19

En svart låda där covidtester hämtas och lämnas.

Här vid Tybble vårdcentral, nära cykelvägen mellan universitetet och ICA Maxi Universitetet, finns en av många lådor med testkit för att själv ta covid-prov.

Misstänker du att du har fått covid-19?
Då finns möjligheter att snabbt testa dig i närheten av några av våra större studentbostadsområden och campus.

Har du en e-legitimation kan enkelt testa dig med ett självtest. Utanför alla vårdcentraler i länet finns svarta lådor där det går att hämta och lämna självtester. Du kan också boka en tid för provtagning, läs mer om det via länken nedan.

I en påse i lådan finns all utrustning och de instruktioner som behövs för att enkelt testa sig. För att registrera provet krävs sedan e-legitimation.

Den låda som finns närmast universitetsområdet i Almby i Örebro står utanför Tybble vårdcentral. Dit är det också nära om du bor i någon av de många studentlägenheter som finns i närheten av universitetsområdet.

För Campus Grythyttan finns närmaste låda utanför vårdcentralen i Hällefors.

Ett provtagningsset för covid i en genomskinlig plastpåse.

Med hjälp av innehållet i påsen tar man själv provet i näsan och svalget. För att registrera provet behövs e-legitimation.

Observera att lådorna inte är öppna dygnet runt. De flesta finns tillgängliga dagtid på vardagar. Men i alla delar av länet finns lådor som är öppna också på kvällar och helger.

På 1177.se finns mer fakta om öppettider, vilken adress närmaste låda finns på och hur du rent praktiskt gör för att testa dig, steg för steg.

Där kan du också läsa mer om hur du gör om du saknar e-legitimation eller svenskt personnummer.

Text och foto: Jesper Mattsson

Foto: Håkan Risberg/Region Örebro län

Fakta: Då ska du testa dig

1) Om du har symtom, även lindriga.

Här finns en lista på symtomen.

2) Om du blir uppmanad att testa dig av sjukvården, till exempel av vårdens smittspårare.

3) Om du nyligen har rest in i Sverige från vissa länder.

Mer fakta om det finns här.