Stort intresse för Örebroforskares utställning om metallerna i vår vardag

Fartun Isman

Fartun Isman går första året på naturvetenskapliga programmet på Idrottsgymnasiet och lyssnar på Alva Abrahamsson från Malmberget.

Att det krävs i snitt 62 olika grundämnen för att tillverka en mobiltelefon – det förvånade gymnasieeleverna från Idrottsgymnasiet. Sammanlagt kom över 2 000 besökare och 15 skolklasser till utställningen Öga för geologi i Vågengallerian för att lära sig mer om gruvor och miljö.

Gabriel Alm

Fartun Isman går första året på naturvetenskapliga programmet på Idrottsgymnasiet. Hon lyssnar på en inspelning med Alva Abrahamsson, som går i en skola i gruvorten Malmberget och måste flytta eftersom gruvan växer och risken för ras ökar.

–      Det är intressant att få veta mer om gruvorna men också om vilka metaller som bryts i Sverige. Jag visste inte att Sverige exporterade mest järn i hela EU, säger Fartun, som både tittar på de olika delarna av utställningen och googlar fram svar på frågor.

Hennes klasskamrat Gabriel Alm fastnade vid ett stort antal mineraler som ligger utspridda på ett bord på utställningen.

–      Det är coolt att naturen kan fixa det här, säger Gabriel och berättar att han inte bor så långt från Zinkgruvan utanför Askersund.

–      Just mineralutställningen fångade de äldre elevernas intresse. Det gjorde även de geologiska kartorna och berggrunden, säger Lotta Sartz, forskare och lärare vid Örebro universitet som också arbetar på företaget Bergskraft Bergslagen.

Hon besökte utställningen på Teknikens hus i Luleå och tyckte att den var så bra att hon bestämde sig för att hämta hem den till Örebro. Åtta gymnasieklasser och sju förskoleklasser bokade in besök.

–      Förskolebarnen hade generellt god koll på att vi har gruvor i Sverige och var metaller används – till och mer betydligt bättre koll än gymnasieeleverna.

Målet med utställningen var att öka intresset för naturvetenskap och koppla ihop ämnet med vad barn och ungdomar möter i vardagen. Vad krävs för att tillverka en mobiltelefon till exempel.

–      Det är så viktigt att vi använder våra naturresurser på bästa och sätt och att vi återvinner metaller. Därför vill jag sprida kunskap om gruvor och miljö, säger Lotta.

–      Många elever konstaterade att vi inte tänker på att vi använder så mycket metall som vi faktiskt gör, säger Lotta.

Erik Klerestam och Lukas Nyström hänger kvar en stund extra och spelar ett par rundor till av metall-memory ihop med sin lärare Laila Svahn.

–      Vi hade inga inbokade besök för elever mellan 7 och 15 år, men lustigt nog var det den åldersgruppen som var överrepresenterad i form av ströbesök. De strosade förbi och gick in för att de tyckte att det såg intressant ut, säger Lotta, som är nöjd med den sju veckor långa utställningen.

Filip Nordlander och Elin Isaksson lyssnar på Lotta Sartz som berättar om geologin i spelet Minecraft.

Amanda Lööw och Astrid Sterner samlar metaller i ett dataspel.

EIT Raw Materials betalade för utställningen i samarbete med Epiroc, Vågen galleria ställde upp med lokal och Örebro universitet hade studenter på plats som kunde svara på frågor och ta hand om besökarna.

Text och foto: Linda Harradine