Stort intresse för Valborgsmässofirandet 2021 i Örebro

Två personer står på borggården vid Örebro slott.

Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet och Fredrik Berglund, konstnärlig ledare för Valborgsfirandet i Örebro.

Tusentals personer valde att titta på Valborgsmässofirandet från Örebro slott i fredags.
– Jag kan inte annat än att uttrycka stor tacksamhet för all positiv respons vi fått från Örebro och hela landet på årets valborgssändning, säger Fredrik Berglund, konstnärlig ledare för firandet.

Valborgsmässofirandet 2021 från Örebro slott bjöd på sång och musik av Örebro studentsångare under konstnärlig ledning av Fredrik Berglund. Årets vårtal hölls av Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet, som bland annat lyfte vikten av vetenskap.

Johan Schnürer, rektor på Örebro universitet.

Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet, utbringade ett fyrfaldigt leve för våren.

– Våren är en tid för optimism, en tid med spirande grönska, förväntningar och hopp. Detta år är våren också en tid för vaccinationer. Tydliga bevis på vetenskapens framsteg och vårdens snabba utveckling i livets tjänst. Detta ger hopp för framtiden, sa han i sitt tal.

Även landshövding Maria Larssons och kommunstyrelsens ordförande Kenneth Handbergs vårhälsningar präglades av den pågående coronapandemin. De passade på att rikta ett varmt tack till alla som jobbar inom vård och omsorg – och också till alla invånare som kämpar för att hålla nere smittspridningen.

Firande från hela landet

Det var andra året i rad som Valborgsfirandet i Örebro fick arrangeras som ett digitalt evenemang, som visades både på Facebook och Youtube. Sändningen hade över 10 000 visningar. Fredrik Berglund, konstnärlig ledare för valborgsfirandet, är glad och tacksam den positiva responsen från publiken.

– Jag kan inte annat än att uttrycka stor tacksamhet för all positiv respons vi fått från Örebro och hela landet på årets valborgssändning. För det är ju något som blivit möjligt i denna tid, att kunna vara närvarande oavsett var du befinner dig. Det känns som att många har uppskattat att vi kunde fira in ljuset och hoppet tillsammans, säger han.

oru.se/distansvalborg kan du ta del av Valborgsmässofirandet i Örebro i efterhand.

Valborgsfirandet i Örebro arrangerades av Örebro universitet tillsammans med Länsstyrelsen i Örebro och Örebro kommun.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Sparky Films

Här kan du se fler bilder från Valborgsfirandet:

Musiker på borggården vid Örebro slott.

Stora delar av slottet användes som kuliss för valborgsfirandet och sångarna spreds ut för att hålla avstånd.

Kenneth Handberg

Kommunstyrelsens ordförande Kenneth Handberg passade på att rikta ett stort tack till alla som jobbar inom vård och omsorg – och till alla örebroare som gemensamt kämpar för att hålla nere smittspridningen.

Maria Larsson

Även landshövding Maria Larsson riktade ett varmt tack till alla som kämpar, håller i och håller ut. ”Låt valborgsfirandet från vårt slott vara symbolen för gemenskap”, sa hon i sin hälsning.

En sångare sitter i ett fönster på slottet.

Anton Köpberg, en av körmedlemmarna i Örebro studentsångare.

Maria Tauson

Maria Tauson är en av körmedlemmarna i Örebro studentsångare, som stod för musiken vid valborgsfirandet.