Studenter och arbetsgivare möttes på digital campusmässa

Isac Danielsson.

När man testar ett nytt koncept är det alltid lite nervöst, men vi är väldigt nöjda, säger Campusmässans projektledare Isac Danielsson.

Över tiotusen meddelanden skickades mellan studenter och arbetsgivare under Campusmässan 2021, som för första gången hölls helt digitalt.
– Mässan blev en stor framgång, säger projektledaren Isac Danielsson.

Drygt 500 studenter och 44 utställare deltog igår i Örebro universitets största arbetsmarknadsmässa, Campusmässan. Små och stora kommuner, statliga myndigheter, fackförbund och företag från olika branscher fanns representerade och mötte studenter från universitetets alla utbildningar.

Kristina Khajo läser sjätte terminen på Civilingenjörsprogrammet med inriktning mot industriell ekonomi på Örebro universitet. Hon har varit med på Campusmässan även tidigare år, både som utställare och som student.

– Jag tycker att det digitala formatet fungerade väldigt bra. På en vanlig mässa konkurrerar man ju med massor av folk som också trängs i mässhallen och vill prata med utställaren, men här kunde man boka in sig på kontaktsamtal och verkligen få tid att prata. Jag tycker att man fick bättre kontakt på det viset, det var verkligen givande, säger hon.

Kristina blev också kontaktad av flera arbetsgivare, som hörde av sig via chattfunktionen.

– Det var verkligen roligt att företagen kunde höra av sig personligen, då känner man sig lite mer speciell och utvald än när man får ett papper i handen på en vanlig mässa.

Hoppas på sommarjobb

Just nu är det jakten på sommarjobb som står i fokus. Men målet är förstås att ett sommarjobb ska kunna leda till examensjobb – och så småningom en anställning.

– Det är många som söker jobb nu under pandemin. Jag fick chans att prata med ett av de företag som jag har sökt sommarjobb hos, så jag hoppas att det gör nytta att de har fått ett ansikte på mig. Jag är hoppfull, säger Kristina Khajo.

Carin Månsson är HR-chef på industriföretaget Mondi, som har jobbar med förädling av papper och har drygt 100 anställda i Örebro.

– Vi brukar vara med på Campusmässan och tycker att det var både lärorikt och roligt i år. Att ha en digital mässa är ett bra alternativ när läget är som det är.

Vad gav det er som företag att vara med på Campusmässan?

– Jag upplever att det inte blev samma flöde som på en vanlig mässa, men man fick en lite annan och mer individuell kontakt. Vi mötte studenter från bland annat ekonomisidan, HR och systemutvecklare. Vissa söker sommarjobb och andra blickar längre fram. Det var flera som mycket väl matchar de behov vi kommer att ha framöver, säger hon.

Projektledaren Isac Danielsson var nöjd med dagen.

– Campusmässan har varit en stor framgång. När man testar på ett nytt koncept är det alltid lite nervöst, men vi är överlag väldigt nöjda. Vårt mål är att studenter och arbetsgivare ska få kontakt med varandra, och det har de gjort: över 10 000 meddelanden skickades under dagen, berättar han.

Nu påbörjas processen med att utvärdera Campusmässan 2021, för att se vad som går att utveckla inför nästa år.

– Det återstår att se om framtiden är helt digital, eller bara delvis. Men helt säkert är att det digitala ger många nya möjligheter, och att vi kommer försöka lyfta in dessa i den fysiska mässan på något sätt, säger Isac Danielsson.

Text och foto: Anna Lorentzon