Studentuppdrag lanserar rekordmånga lediga extrajobb: ”Intensiv period”

Erica Algotsson och Monica Thyresjö tittar in i kameran.

Studentuppdrag matchar studenter med arbetsgivare i regionen. "Om jag gör ett uppdrag nu, så kan det leda till så mycket mer i framtiden. Kanske bara en referens, eller ett sommarjobb men ofta också till ett fast jobb efter examen", säger Erica Algotsson och Monica Thyresjö, affärsutvecklare.

Studentuppdrag storsatsar inför terminsstarten och lanserar ett tiotal lediga extrajobb. Samtidigt rekryterar man den tidigare projektledaren för Campusmässan, Erica Algotsson, som ny affärsutvecklare.
– Ett uppdrag kan leda till så mycket mer i framtiden, säger Erica Algotsson.

Studentuppdrag, en verksamhet inom Örebro universitet Holding AB, jobbar med att matcha studenter med relevanta extrajobb hos arbetsgivare i regionen.

Grundtanken är att skapa en win-win-situation för båda parter: Studenterna får in en fot på arbetsmarknaden, skapar ett kontaktnät och skaffar sig arbetslivserfarenhet som knyter an till sin utbildning. Arbetsgivarna, å sin sida, kan tillföra verksamheten ny, validerad kunskap som hjälper dem att nå sina resultat. Att rekrytera en student via Studentuppdrag är också en snabb och flexibel lösning – samt förstås en möjlighet att hitta framtidens arbetskraft.

Extrajobb kan leda till fasta jobb för studenterna

– För studenterna blir det ett relevant extrajobb under studietiden. Att vi har satt en maxgräns på tolv timmar i veckan är för att studenterna ska kunna känna sig trygga med att hinna med sina studier. Om jag gör ett uppdrag nu, så kan det leda till så mycket mer i framtiden. Kanske bara en referens, eller ett sommarjobb men ofta också till ett fast jobb efter examen, säger Erica Algotsson, ny affärsutvecklare på Studentuppdrag.

– Vi försöker också hjälpa studenterna med coachning i intervjuteknik, hur man skriver CV och att stötta dem i jobbsökarprocessen. Vi vill vara en brygga mellan studielivet och arbetslivet, säger Monica Thyresjö, affärsutvecklare på Studentuppdrag.

Erica Algotsson är alumn från Örebro universitet. Efter sin examen från Samhällsplanerarprogrammet började hon arbeta som projektledare för Campusmässan. Två år senare, i juni i år, valde hon att byta spår för att i stället börja jobba med Studentuppdrag.

– Jag tar med mig väldigt mycket från Campusmässan. Både att jobba mot studenterna och få dem att inse fördelarna med att komma i kontakt med sitt framtida arbetsliv, men också att jobba mot externa parter. Det känns som hemma, fast nytt, säger Erica Algotsson.

Monica Thyresjö har arbetat 16 år som managementkonsult med inriktning på chefsrekrytering. Hon kom i kontakt med Studentuppdrag i fjol när hon arbetade på Alfred Nobel Science Park, som sitter i samma lokaler.

– Studentuppdrag växer och har en stor potential, därför behövde man förstärka. Jag tror att jag kan bidra både med min erfarenhet, mitt nätverk och även kunskap kring hur man gör bra matchningar och förstår våra kunders behov, säger Monica Thyresjö.

”All time high” i antal lediga extrajobb

Att Studentuppdrag växer märks inte minst på antalet lediga uppdrag. Just nu arbetar man på att lansera ett tiotal extrajobb – samtidigt. Det är ”all time high” för Studentuppdrag. Jobben är också väldigt blandade, allt från att hantera språk och programmera, till att affärsutveckla och assistera forskare.

– Det är en intensiv period nu vid terminsstart. Det är kul att det finns en så stor bredd i uppdragen. Vi söker många olika utbildningsbakgrunder, tidigare har det varit mycket ekonomi och systemutveckling, så det är roligt att man ser en variation, säger Erica Algotsson.

– Alla kan söka ett uppdrag, vi har bredden och vi har uppdrag där vi egentligen inte efterlyser en viss kompetens utan mer personliga förmågor. Uppdragen kommer från både interna och externa uppdragsgivare, säger Monica Thyresjö.

Här hittar du de lediga extrajobben på Studentuppdrag.

Följ Studentuppdrag på Facebook och Instagram.

Text och foto: Jesper Eriksson