Succé för insamling av OH-ark till skyddsutrustning åt vården

Niclas Persson bär på en stor hög med askar med OH-papper. Den når från hans midja och ända upp över näsan.

För ett drygt dygn sedan efterlyste studenten Niclas Persson gamla OH-ark för att tillverka skyddsvisir av. Det här är resultatet – hittills.

I åratal har lådorna med gamla OH-ark legat orörda i universitetets förråd.
Nu kommer de till nytta – som skyddsvisir till vårdpersonal.
Bara den första omgången insamlade plastark kommer att räcka till över 2500 färdiga skyddsvisir.

Det ligger en stor hög med askar med insamlade plastark i Örebro universitets reception. Trots att det bara gått ett drygt dygn sedan efterlysningen om OH-ark gick ut, har redan många letat upp glömda lådor med plastark.

–  Det är fantastiskt att det här har legat i förråden och väntat på att bli hittat. De här OH-bladen har ju nästan inte haft något värde. Det är nästan ingen som använder dem. Och helt plötsligt, med den kris vi har nu, så har de ett värde. De kan skydda vårdpersonal, säger studenten Niclas Persson.

Söker efter OH-ark

Han jagar nu runt i Örebro efter plastark. De sätts sedan ihop med skalmar som skrivits ut i 3D-skrivare av andra studenter.

På ett enkelt sätt skapas så något som det just nu är brist på: skyddande visir att använda på till exempel sjukhus och äldreboenden mot coronasmitta.

– De här kommer verkligen att behövas, säger Niclas Persson.

Ett skyddsvisir visas upp. Det är ett böjt OH-papper fäst på skalmar av plast.

Så här se de färdiga visiren ut. Skalmarna som plastarken fästs på skrivs ut på 3D-skrivare.

Vill visa vården uppskattning

Många av dagens studenter har aldrig sett en OH-projektor användas, när text och bilder från ett plastark projiceras på en vit duk. Men när presentationer direkt från datorn slog ut OH-tekniken, lämnades lådor med plastark kvar lite varstans.

De askar som nu har lämnats in kommer från olika tillverkare och tidsåldrar. Många är helt obrutna, medan andra askar har slutat användas efter att några ark plockats fram.

Insamlingen kommer att fortsätta, men den första högen med OH-ark transporteras nu till den kommunala teknik- och entreprenörsskolan Komtek i Örebro, där de sätts ihop med plastskalmar till färdiga visir.

–  Det har engagerat många. Alla känner nog att man vill bidra med något litet. Man känner sig lite maktlös och vill också visa uppskattning för vårdpersonalen, säger Niclas Persson.

Text och foto: Jesper Mattsson

Här kan du läsa mer om de studenter som tillverkar andra delar till visiren - och se film på hur de skrivs ut i 3D-skrivare.

För den som hittar fler askar med OH-ark går det fortfarande att lämna dem i insamlingslådan i Entréhusets reception på Campus Örebro.