Tillfällig vaccinationsmottagning öppnar på campus Grythyttan

Måltidens hus i Grythyttan.

Studenter och personal på RHS i Grythyttan behöver för tillfället åka till Lindesberg, Karlskoga, Örebro eller Hallsberg för att vaccinera sig mot covid-19. För att göra det enklare att få sina sprutor erbjuds nu vaccinering på plats i Grythyttan.

På torsdag öppnar en tillfällig vaccinationsmottagning på campus Grythyttan.
Personal och studenter får då en möjlighet att enkelt vaccinera sig mot covid-19.

För att underlätta för de som vill ta sin första eller andra spruta samarbetar nu universitetet och Region Örebro län om den tillfälliga mottagningen. Den är öppen även för personer som inte är skrivna i Örebro län och för studenter och anställda som är medborgare i andra länder.

Vaccinationen kommer att ske i sal K215 i Kärnhuset, norra ingången (mot Hälsans Hus), i Grythyttan. Det behövs ingen tidsbeställning. Från klockan 9.00 till 12.00 torsdagen den 23 september finns sjukvårdspersonal på plats för att ge vaccin.

Vid besöket behöver du fylla i en hälsodeklaration och legitimera dig.

Region Örebro län använder i första hand Modernas Vaccin (Spikevax), men har även tillgång till Pfizers vaccin (Comirnaty). Har du redan fått din första dos ska du ta med ditt vaccinationskort, så att du får rätt sorts vaccin.

Givetvis är det också viktigt att du är frisk och inte har några symtom som tyder på covid-19.

Du som tar din första spruta kommer att kallas till ett nytt vaccinationstillfälle i Grythyttan för att få den andra sprutan.

Studenter och anställda som inte har möjlighet att vaccinera sig på torsdag hänvisas till Region Örebro läns övriga vaccinationsmottagningar. Läs mer om det här.