This page in English

Tillfällig vaccinationsmottagning öppnar på Örebro universitet

En ung kvinna får en spruta av en sjukvårdsanställd.

Nu öppnar en tillfällig vaccinationsmottagning på Örebro universitet.
Måndagen den 6 september och tisdagen den 7 september kommer personal från Region Örebro län att vaccinera både studenter och anställda i Långhuset.

För att underlätta för de som vill ta sin första eller andra spruta samarbetar nu universitetet och Region Örebro län om den tillfälliga mottagningen. Den är öppen även för personer som inte är skrivna i Örebro län och för studenter och anställda som är medborgare i andra länder.

Vaccinationen kommer att ske i L159 i Långhuset. Det behövs ingen tidsbeställning. Från klockan 9.00 till 17.00 finns sjukvårdspersonal på plats för att ge vaccin. Mellan 12.00 och 13.00 är det stängt för lunch.

Vid besöket behöver du fylla i en hälsodeklaration och legitimera dig.

Region Örebro län använder i första hand Modernas Vaccin (Spikevax), men har även tillgång till Pfizers vaccin (Comirnaty). Har du redan fått din första dos ska du ta med ditt vaccinationskort, så att du får rätt sorts vaccin.

Givetvis är det också viktigt att du är frisk och inte har några symtom som tyder på covid-19.

Studenter och anställda som inte har möjlighet att vaccinera sig på måndag eller tisdag hänvisas till Region Örebro läns övriga vaccinationsmottagningar. Läs mer om det här.

Så hittar du till den tillfälliga vaccinationsmottagningen

L159 ligger på campus Almby i den ände av Långhuset som är närmast Gymnastik- och idrottshuset, i jämnhöjd med biblioteket.

Vill du ha en detaljerad karta kan du tanka ner appen Mazemap till din telefon och där ange Örebro universitet och L159.