Undervisa på distans – en positiv upplevelse mitt i en krissituation

Peder Bergenwall sitter i en soffa med hörlurar och en dator.

För en månad sen kom beskedet där regeringen uppmanade Sveriges lärosäten att ställa om till distansundervisning. Peder Bergenwall, kontaktbibliotekarie vid Örebro universitetsbibliotek, är en av dem som fått ställa om och anpassa sin undervisning till att ske på distans.

Peder Bergenwalls tre tips för lyckad distansundervisning:

1) uppmana/uppmuntra att deltagarna använder video allihop, och när du inte delar din skärm se till att alla videorutor syns lika mycket

2) det är väldigt lätt att glömma att ta en paus när man sitter hemma och föreläser. Glöm inte pausen

3) använd chatten (om du använder Zoom), och uppmana deltagarna att göra det också om de inte vill eller kan prata direkt. Det är tacksamt att kunna se om du går på för snabbt genom att någon student tryckt på den knappen.

Peder Bergenwall lär studenter att leta vetenskaplig litteratur i bland annat kulturgeografi, sociologi, statskunskap och filmvetenskap.

– På grund av situationen med coronaviruset så har jag sedan drygt en vecka tillbaka arbetat hemifrån, vilket så klart av nödvändighet inneburit en del förändringar i både min undervisning, handledning och övrigt arbete. När man bor i ett hem med två små barn så är det lite svårt att ha ett avsatt och tyst kontor, och då har all undervisning och handledning bedrivits från sovrummet, säger Peder.

Peder Bergenwalls undervisningstillfällen har skett över Zoom. Även om tekniken har sina begränsningar ser han ändå flera positiva fördelar med att undervisa på distans.

– Det mest givande för mig har nog varit när jag kunnat ha nästan 40 studenters ansikten synliga framför mig – på en hörsalsföreläsning kommer många om inte alla studenter en bra bit bort, och då är det rätt trevligt att få alla studenter på ”samma avstånd” i Zoom. Det är lättare att se om det man går igenom landar, om de ser frågande ut etc. Har de frågor är det också väldigt mycket lättare att höra alla, och de kan till och med skriva sina frågor under tiden i chatten utan att störa föreläsningen eller sina medstudenter, säger Peder.

Nackdelen, menar Peder Bergenwall, blir så klart den motsatta: när ingen av studenterna använder eller har en webbkamera.

– Då är det lätt att känna sig lite ensam och som att man pratar ut i tomma luften, med 35 – 40 svarta rutor framför skärmen. Det blir tydligt hur beroende man är av personlig kontakt och synlig respons.

Text: Nadia Abdellah