This page in English

Universitetet och regionen storsatsar på AI – vill ta ledande roll

Amy Loutfi, professor i informationsteknologi.

Amy Loutfi, vicerektor för AI vid Örebro universitet.

Örebro universitet och Region Örebro län satsar 2,5 miljoner kronor på att starta AI impact lab, en miljö för kunskapsöverföring inom artificiell intelligens. – Det är ett kliv mot att göra Örebro till ett AI-nav av hög kvalité, säger Amy Loutfi, vicerektor för AI vid Örebro universitet.

Örebro universitet har forskat inom AI sedan 1990-talet, genom den internationellt erkända forskningsmiljön AASS (Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem) där ett 50-tal forskare arbetar.

För att möta det stora behov av kunskap inom AI som finns i samhället, har universitetet under de senaste åren även börjat erbjuda AI-utbildningar för yrkesverksamma inom industrin. Tillsammans med Alfred Nobel Science Park driver lärosätet också det regionala utvecklingsprojektet AI.MEE, där företag får utveckla och testa tekniska lösningar inom AI.

AI – en strategisk framtidssatsning

AI har pekats ut som ett av Örebro universitets strategiska satsningar och som ett led i denna framtidsriktning har lärosätet nyligen utsett Amy Loutfi, professor i informationsteknologi, till vicerektor för AI-frågor.

Nu är det dags att ta nästa steg i utvecklingen.

Tanken är att AI impact lab ska fungera som en ingång till AI-kompetensen vid Örebro universitet. Satsningen ska möjliggöra kunskapsöverföring till företag och offentlig sektor i hela regionen och göra det möjligt för dem att dra nytta av AI-forskningen i sina verksamheter.

– Vi vill säkerställa att även den offentliga sektorn, samt små och medelstora företag, kan ta del av AI-kompetensen vid Örebro universitet för att implementera nya metoder och ny teknologi i sin verksamhet. Det gäller kanske särskilt de aktörer som behöver AI mest, men som har minst resurser att själva utveckla nya lösningar, säger Amy Loutfi.

Totalt bidrar Region Örebro län med 1,5 miljoner kronor till det planerade projektet, medan Örebro universitet står för 1 miljon kronor. Amy Loutfi och Irén Lejegren (S), ordförande i regionala tillväxtnämnden, tror att satsningen ytterligare ska stärka Örebroregionens profil inom AI.

– Det kommer att bidra till nya idéer, företag, samarbeten och strukturer för att underlätta vidare utveckling till nytta för Örebroregionens konkurrenskraft och innovationsförmåga. Vår region har en unik möjlighet att ta en ledande roll inom området och därmed ge förutsättningar för både nationella och internationella bolag och samarbetspartners att etablera sig här, säger Irén Lejegren.

Satsar på studenter

Förutom att AI impact lab ska fungera som en knytpunkt för forskning, företag och offentlig sektor vill man även fokusera på framtidens innovationskraft – studenterna.

– Vi vill ge våra studenter möjlighet att arbeta med AI oavsett ämnesbakgrund. De kommer att få arbeta med olika studentutmaningar vilket kommer att liva upp hela vår region, säger Amy Loutfi.

Uppbyggnaden av AI impact lab vid Campus Örebro ska starta hösten 2019. ”Labbet” kommer att bli en del av ORU innovation arena, där hela universitets innovationskedja kommer att samlas.