Universitetsdagarna ger möjlighet till att hitta rätt

Evelina Carey

Universitetsdagarna är Örebro universitets öppet hus. Här har potentiella studenter möjlighet att bekanta sig med universitetet och lära sig mer om de olika utbildningsprogrammen.

Universitetsdagarna är 7 och 8 mars kl 09:00 - 13:00.

Läs mer på www.oru.se/universitetsdagarna

Projektledare Evelina Carey såg fram mot att välkomna totalt 1 500 besökare när Universitetsdagarna inleddes på onsdagen. Gymnasieskolorna i Örebro län var inbjudna liksom även mer långväga gäster.

– Vi har elever som kommer från Arboga, Mariestad och Skövde, berättar Evelina Carey.

Hon ser Universitetsdagarna som ett bra tillfälle att bekanta sig med universitet och ta del av de program som erbjuds.

– Gå på programpresentationer som verkar intressanta. Passa på att prata med studievägledare och studentambassadörer. Det kan hjälpa dig att hitta rätt utbildning i framtiden, säger hon.

Anna-Lena Kanto och Evalena Sjögren

Anna-Lena Kanto från idrottsgymnasiet på Virginska skolan och studievägledare Evalena Sjögren på Virginska skolan var två av besökarna. Anna-Lena Kanto är mentor för eleverna i årskurs två. Till tredje året ska de välja kurser som blir betydande för vilken utbildning de kan välja på universitetet.

– Inför Universitetsdagarna får tvåorna välja tre pass de är intresserade av. Vi diskuterar mycket om universitetets olika program innan vi kommer hit, berättade hon.

Viktor Westlin och Hampus Nilsson

– Det är viktigt att eleverna lyfter blicken och ser vilka valmöjligheter de har efter gymnasiet, att de förstår konsekvenserna av valen de gör till trean, tillade Evalena Sjögren.

Viktor Westlin och Hampus Nilsson kommer från Virginska skolan. De hade varit på Plugga utomlands-passet och skulle gå på presentationen av programmet Medier, kommunikation och PR.

– Medier, kommunikation och PR var intressant, det låter som ett spännande ämne. Men jag har inte bestämt mig för vad jag vill studera i framtiden, sa Viktor Westlin.

Filippa Hahne, Nadja Plaw och Julia Östlund

Filippa Hahne, Nadja Plaw och Julia Östlund går på Karolinska skolan.  De är osäkra på vad de ska plugga vidare till, men skulle gå på programpresentationen för Kriminologiprogrammet.

– Jag tycker att Kriminologiprogrammet låter intressant eftersom att jag läser inriktning brott och straff på samhällsvetenskapliga programmet, berättade Filippa Hanhe.

Yacqub Mohamed och Hassan Hussein hade varit på programpresentationen för juristprogrammet. Men det är socionomyrket som känns mest intressant.

Yacqub Mohamed och Hassan Hussein

– Jag vill arbeta med att hjälpa och stödja människor i framtiden, sa Hassan Hussein.

Text och foto: Anna Asplund