Utmärkelse till Örebroalumn: ”För sitt okuvliga journalistiska arbete”

Porträtt på Nataliya Gumenyuk

Den ukrainska journalisten Nataliya Gumenyuk har tilldelats utmärkelsen ”Pen2Pen – Örebro Freedom of Expression Award” för 2022.
Nataliya Gumenyuk har en masterexamen i ”Global journalism” vid Örebro universitet från 2006.

Hon får utmärkelsen för ”…sitt okuvliga journalistiska arbete att skildra oroshärdar i världen och stå bakom det fria ordet…”.

Våren 2022 gäller det hennes eget land och i motiveringen lyfts fram att hon ”skildrar i sina reportage människor vars liv slagits sönder och förmedlar krigets fasor till världen utanför, utifrån sina unika kunskaper och insikter om Ukraina.”

Efter sin masterexamen arbetade Nataliya Gumenyuk på en rad tv-kanaler och var 2013  i samband med Euromajdan i Kiev med att starta den oberoende webb-tv-kanalen Hromadske. Hon är också medgrundare till Public Interest Journalism Lab, som samlar journalister och sociologer för att utveckla journalistiken. Hon har skrivit böcker om den arabiska våren (2015) och om Krim efter den ryska ockupationen (2020).

Nataliya Gumenyuks texter om kriget i Ukraina publiceras bland annat i The Guardian, Washington Post, Rolling Stone och The Atlantic.

Propaganda är en del av krigföringen och Nataliya Gumenyuk måste förhålla sig till information från ukrainska myndigheter:

– På grund av kriget har givetvis spelregler ändrats. Viss styrning sker direkt av presidenten, vilket är enligt konstitutionen. Det finns förstås viss information som vi inte får, exempelvis militära förluster eller viss typ av underrättelseinformation. Det ger vissa utmaningar, men ärligt talat tror jag inte det är ett så stort problem, eftersom människor förstår förutsättningarna både här i landet och internationellt, säger hon i en intervju.

Intervju med Nataliya Gumenyuk från 2 maj 2022
Reportage på oru.se 2016

”Pen2Pen” är knutet till Örebroavdelningen av Svenska journalistförbundet. Fonden skapades på 60-talet och utmärkelsen delas ut som ett stöd till journalister i andra länder som verkar för yttrande- och pressfrihet, och som är eller har varit utsatta för hot eller fara. Prissumman är  20 000 kronor.

Tidigare mottagare är bland andra Dawits Isak via sin familj, journalister i Sydamerika, Mellanöstern, Afrika och på senare år även journalister i Ungern och Polen.